Tekstil alanında çok önemli bir know-how yarattığımızı
biliyorsunuz. Dünyaca bilinen ve tüketilen moda hazır giyim markalarına fason
üretim yapa yapa, dünya markası yaratacak düzeye geldik.
DamatTween, MaviJeans, Sarar… gibi cesur markalarımız
dünyanın önemli kentlerinde kendi mağazalarını açarak dünya markası olma
yolunda ilerliyorlar.
Tabii bu aşamaya gelmeden önce fasonculuk yaptılar, sonra
kendi markalarıyla ihracat yaptılar, daha sonra uluslar arası pazarlama yaparak
çok katlı mağazalarda “Corner”lar oluşturdular. En nihayetinde şimdi mağaza
açmaya başladılar.
Bundan sonraki süreç ise bir ülkede en az 30 mağazaya
ulaşarak reklam yatırımı yapmaya başlamak olacaktır. Dünya markası olmak için de, her kıtada en az
bir ülkede yaygın mağaza zincirine sahip olmak gerekiyor diye düşünüyorum. Veya
başka ülkelerdeki girişimcilerin distribütörünüz olmak için sıraya girmesi ve
sizin kurallarınızla çalışmayı kabul etmesidir, dünya markası olmak. (Sizin
“dünya markası” kıstasınız nedir?)
Anlayacağınız benim kıstaslarıma göre dünya markası olmak
demek ihracat değil, uluslar arası pazarlama yapmaktır. Bir köşede sessiz
sedasız satılıyor olmak değil, tanıtımla, bilinirlikle ve organize bulunurlukla
satılıyor olmaktır.
Hazır giyimde moda markası yaratmak için illa üretim yapıyor
olmanız gerekmiyor. Hatta tasarım yapmanız bile gerekmiyor. Tek yapmanız
gereken bulunurluk ve marka yönetimi. Kendi markanızı organize noktalarda
tüketicilerle buluşturuyorsanız, bilinirliğiniz ve talebiniz varsa moda marka
olma yolunda ilerliyorsunuz demektir.
Tasarımı “koleksiyon evleri”nden alabilirsiniz. Yeryüzünde
sadece tasarım işiyle uğraşan butik firmalar var. Bunlar ne üretim yapıyorlar
ne de markaya sahipler. Sadece markalara tasarımlarını satıyorlar. İtalyan
markalarının nasıl çalıştığını sanıyorsunuz? Hatta otomobil firmaları bile
böyle çalışıyor. Yani tasarımı “outsource” yöntemiyle temin ediyorlar.
Moda markalar, marka konseptlerine uygun tasarımları telif
hakları ile birlikte satın alıyorlar. Sonra da dünyanın en ucuz fason üretimini
yapan ülkelerde (Türkiye, Mısır, Pakistan, Hindistan, Çin…) seri üretim
yaptırıp, satış noktalarına gönderiyorlar.
Tasarımı ve üretimi kendi bünyesinde gerçekleştiren firmalar
da zaman zaman “outsource” yöntemini kullanıyorlar.
(Moda marka olabilmek için, marka vaadimizi taşıyan
koleksiyonlarımızı hazırlayacak, seçecek Kreatif Direktör ve onun tasarım ekibi
ve tasarım tedarikçileri çok önemli rol oynayacaktır.)
Bu perspektiften bakınca, ulusal veya global yaygınlıkta
moda markası yaratmak için illa da tasarım ekibi oluşturmanıza ve fabrika
sahibi olmanıza gerek yok diyebiliriz. Vizyon, estetik göz, moda zekası,
trendsetter cesaretiniz varsa moda markası yaratmak için yola çıkabilirsiniz.
Ulusal veya global moda markası olabilmenin birinci koşulu
bulunurluğunuzu çok iyi kurgulamaktan geçiyor. Ya gerçekten prestijli
mağazalarda “corner” olacaksınız, ya da münhasır mağazalarınızı açacaksınız.
Bulunurluğunuzu yönetmek için; önemli mağaza zincirleri ile
çalışmış, mağaza yönetiminden iyi anlayan, mağaza fizibilitesi yapabilen,
franchising sistemini bilen, seyahat engeli olmayan insanları işe alarak
başlayabilirsiniz.
Corner veya franchising sistemi ile de yaygınlaşsanız,
mağazacılığı çok iyi bilmelisiniz. Size tavsiyem hemen mağaza sahipleri
yakınlarınızdan mağazacılığı öğrenmeniz, mağazacılık kitapları okumanız veya
bizim gibi danışmanlara danışmanızdır.
Bir mağaza zincirinin markalaşması için; marka
konumlandırması, marka ismi, koleksiyonları ve mağaza atmosferi birbirlerini
bütünler olmalıdır. Mağazacılıkta markalaşmak için; atmosfer, çeşit zenginliği
ve hizmet kalitesi, ürün kalitesinden daha önemlidir.
- Mağazacılık
konsept işidir.
- Kimleri
hedefliyorsunuz?
- Ne
vaat ediyorsunuz?
- Ne
sunuyorsunuz?
- Nasıl
sunuyorsunuz?
- Mağazacılıkta
müşteri her şeydir.
- Müşterilerinizi
çok iyi tanımalısınız.
- Müşterilerimizi
kayıtsız şartsız mutlu etmelisiniz.
- Retail
is detail
- Mağazacılık,
binlerce detaylardan oluşur ve bu detayların sürekli iyileştirilmesi
gerekir.
Bulunurluk konseptinizi geliştirdikten sonra, satış
noktalarına ne kazandıracağınızı da belirlemelisiniz. İster “corner” açın,
ister “franchising mağazası” açın, her ikisinde de girişimciye “tatminkar
gelir” kazandırabilecekseniz varlığınızı sürdürebilir ve yaygınlaşabilirsiniz.
Tabii bulunurluğunuz belli bir sayıya ulaştıktan sonra
bilinirliğinize yatırım yapmanız gerekir. Reklam, defile, broşür, web sitesi,
branding, coverage, bilinirliğinize yardımcı olacaktır.
Ulusal veya global moda markası olmak için bulunurluğunuzu
ve bilinirliğinizi iyi yönetmeniz yeter şarttır.
Fasonculukla pişen firmalarımıza son söz olarak şunu
söylemek isterim; Fasonculukla moda markası yaratmak birbirinden çok farklı iki
alandır. İkisi de ayrı kar merkezleridir. Birinden diğerine kolayca geçilemez.
Geçiş için; Araştırma, Sermaye, Know-how, İnanç ve Odaklanma
gerekir. Bunlar yoksa fasonculukta kalmanızı tavsiye ederiz.
Web sitem: www.muratsaylan.com
Murat Bey merhaba. Bursa'da bebe ve cocuk markasi üreticilerine yonelik Juniokids isimli bir dergi cikariyoruz. Moda markası yaratmak baslikli makaleniz tam da ureticilere vermek istedigimiz mesajlari iceriyor. Dergimizde kose yazisi olarak kullanabilir miyiz? Guncellemek istediginiz bolumleri varsa revizyonu da bekleyebilirim.
YanıtlaSilFerayyilmaz@gmail.com adresinden benimle iletisim kurarsaniz sevinirim.kolayliklar dilerim