Yazılarımı okuyan bir çok
girişimci kuracağı firma, açacağı mağaza veya piyasaya süreceği yeni bir ürün
hakkında benden isim önerisi istiyor.
İsim bulma çalışması emek isteyen
bir çalışma. Boya küpüne fırçayı daldırıp duvarı boyamaya benzemiyor. Detaylı
bir çalışma yapmanız gerekiyor ve bir-iki hafta sürebiliyor. Dolayısıyla isim
önerisi talep edenlere bu işi bir bütçe dahilinde yapabileceğimizi söylüyorum
ve genellikle film burada kopuyor. Açacağı ofiste toplantı odasına koyacağı
masayı bedava alamayacağını gayet iyi bilen girişimci adayı firmasına/markasına
koyacağı ismi nedense bedavaya alabileceğini düşünüyor. Her halde ofisindeki
masanın marka isminden daha değerli olduğunu düşünmesinden böyle
kaynaklanıyordur. Belki de çocuğuna isim koyarken hiç zorlanmadığını
hatırlıyordur ve doğacak çocuğuna isim önerisinde bulunan eş-dost para
istemediği için marka ismi bulmaya para ödemeyi içine sindiremiyordur.
Tabi bazı girişimci
adayları da hakikaten üç parayla yola çıktıkları için isim bulmaya bütçe
ayıramayacaklarını söylüyor. Onları da anlıyorum ama onlar da beni anlamalılar;
zira isim bulmak için yapılacak çalışma zahmetli. Bu taleplere ücretsiz cevap
verirsem evime ekmek götüremem.
Ayrıca, bir markaya isim
beğenmek çok göreceli bir iştir. Genelde markanın sahipleri başkalarının
önerdiği veya beğendiği isimleri markalarına koymak istemezler. İsim bulma
çalışmasını nasıl yapacaklarını da bilmediklerinden paralize olurlar. Bu yüzden
işi bize verirler. Bize isim çalışması yaptırtmasına rağmen markasına soyadını
veya kızının/oğlunun adını veren girişimciler olmuştur. Bu yüzden bazı
girişimcilerin isim bulma çalışmasını bizzat kendisinin yapması daha hayırlı
olacaktır.
En iyisi; cimri
girişimcilere de, bütçesiz girişimcilere de, isim babası olmak isteyen
girişimcilere bir kıyak yapıp, isim bulma yöntemimi açıklamak olacak sanırım.
Böylece benim kullandığım yöntemle isim bulma çalışması yaparak daha doğru
marka isimleri bulabilirler. (Eeee ne demiş atalarımız; balık verme, balık
tutmayı öğret)
Şimdi marka ismi bulmak
için yapacağınız işlemleri adım adım sizlere açıklıyorum. Bu adımları atarak
çalışırsanız çok iyi marka isimleri bulacağınızı garanti ederim.
1. Hangi sektörde faaliyet
gösterecekseniz o sektörün anahtar kelimelerini Google’a girin ve rakiplerinizin
koyduğu isimleri bulun ve bir kenara (Excel tablosuna) yazın. Böylece
alanınızda var olan bir ismi markanıza koymamayı garanti altına almış
olursunuz.
2. Yukarıdaki inceleme ve
araştırma tamamlandıktan sonra isim üretmeye başlayın. Bu isimler yerli ve
yabancı dillerde veya türetme olabilir. En az 100 isim bulasıya kadar devam
edin.
a. Bulacağınız isimler
sözlükte anlamı olan kelimeler olabileceği gibi, iki kelimenin hecelerini
birleştirerek türetebileceğiniz bir isim de olabilir. Hatta hiç anlamı olmayan
bir kelime de türetebilirsiniz. Burası sizin zekanıza ve yaratıcılığınıza
kalmış.
b. Bulduğumuz isimlerde
Türkçeye özel olan harfler (ç, ş, ü, ö, ğ, ı) bulunmaması daha iyi olur. Böylece
isminizi yabancılar da kolayca telaffuz edebilir ve isminizi internetin alan
adı bölümüne olduğu gibi yazabilirsiniz.
c. Bulduğunuz isimleri Excel
tablosunda alt alta yazın ve alfabetik sıraya sokun.
3. Bulduğunuz isimleri
sırayla aşağıdaki elemelerden geçirin.
Aşağıdaki elemelerden geçen isimler başınıza hukuki, maddi ve manevi
sorunlar açmayacaktır.
a. Birinci Eleme: Türkiye’deki marka tescil durumlarını inceleyin. Türk Patent
Enstitüsü’nün sitesine girip ismi yazarsanız, o ismin başkaları tarafından
tescil ettirilip ettirilmediğini görebilirsiniz.
b. İkinci Eleme: Birinci elemeyi geçen isimlerin alan adlarının kullanımda olup
olmadığı araştırın. “.com” uzantısı müsait olanlar elemeyi geçsin. Bu
araştırmayı yapmak için internete grip alan adı bölümüne www.bulduğunuzisim.com yazmanız yeterlidir.
c. Üçüncü Eleme: İkinci elemeyi geçen isimler Google’da araştırılmalıdır. Benzer
kullanımlarının var olup olmadığı, ne anlamlarda ve kimler tarafından
kullanıldığı sorgulanmalıdır. Google sorgulamasından olumsuz puan alanlar
elenmelidir.
d. Dördüncü Eleme: Üçüncü elemeyi geçen isimlerin farklı dillerdeki (İngilizce,
İtalyanca, Fransızca, İspanyolca, Almanca dillerinde) kötü anlamı olup olmadığı
incelemelisiniz. Bunun için de Google’ın çeviri programını kullanabilirsiniz.
4. Yukarıdaki elemeleri
geçen isimleri (ki dörtte üçü dökülecektir) aşağıdaki özelliklere sahiplik
derecelerine göre puanlayın.
a. Söylemesi kolay olan
b. Kulağa hoş gelen
c. Okunuşu kolay olan
d. Yazımı kolay olan
e. Hatırda kolay kalabilen
f.
Yanlış anlamaya müsait olmayan
g. Sektörünüze ve faaliyet
kolunuza uygun olan
h. Rakiplerine benzemeyen
5. Yukarıdaki
değerlendirmeden en yüksek puanı alan 3-5 isimden birini rahatlıkla markanıza
koyabilirsiniz.
Bu
aşamada hangi ismi seçeceğinize hala karar veremiyorsanız elemeyi geçen
isimleri yakın çevrenize sunarak mini bir anket yapmanızı öneririm.
İşte
bu kadar basit. Markanıza isim bulmak için rakiplerinizin adını bilmeniz, bol
bol isim bulmanız, bulduğunuz isimlerin uygunluğunu araştırmanız ve tüm
elemelerden geçen isimlerden birini seçmeniz gerekiyor. Eğer son adımda
elinizde hala güzel isimler olmadığına inanıyorsanız ikinci aşamaya geri dönüp
yeni isimler bulmaya devam edebilirsiniz.
Kolay
gelsin.
Web sitem: www.muratsaylan.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder