Alışveriş merkezleri üzerine yazdığım yazı sonrasında cadde mağazacılığı
yapanlardan “biz ne yapmalıyız” babında epey bir soru geldi.
Alışveriş caddelerinde (AVC’lerde) mağazası olanlar gün be gün
müşterilerini alışveriş merkezlerine (AVM’lere) kaptırdıklarını söylüyorlar. Bu
gidişe dur diyemedikleri için de yavaş yavaş kepenk kapatıyorlar.
AVC’leri canlandırmak, kaldırımlarını tüketici ile doldurmak, esnafın
yüzünü güldürmek için bir şeyler yapılabilir mi?
Elbette yapılabilir. Ticarette çareler tükenmez. (“İnovasyon” denen şey bunun
için de var.)
29 Mart 2008 tarihinde Tüyap/ Beylikdüzü’ndeki Zücaciye Fuarı’nda
verdiğim konferansta AVC’lerin nasıl canlandırılacağı konusuna etraflıca
değinmiş ve çözüm önerisi sunmuştum.
Bu çözüm önerimden burada da bahsetmek istiyorum; Her caddedeki esnaflar
örgütlenmeli ve bir “……Caddesi Yönetim Derneği” kurmalılar. Esnaflar
caddelerini bir açık hava AVM’si gibi düşünüp, AVM’ler nasıl yönetiliyorsa, bu
dernek aracılığıyla kendi AVC’lerini yönetmeliler.
Bu dernek neler yapmalı?
1. Caddedeki kaldırımların güzelleşmesi için
belediye ile işbirliğine gitmeliler.
2. Caddedeki evlerin dış görünümünün
düzelmesi için belediye ile işbirliğine gitmeliler.
3. Caddenin gece aydınlatması için belediye
ile işbirliğine gitmeliler.
4. Caddeye sinema, tiyatro salonu açılması
için belediye ile işbirliğine gidilmeli.
5. Caddenin güvenli alışveriş alanı olması
için emniyetle işbirliğine gitmemliler.
6. Caddedeki mağazaların dış görünümlerinde
ve tabelalarında bir standart belirlemeliler ve tüm esnaflar bu standarda
uymalı. Bu standardın uygulanması için belediye de yaptırımlarda bulunmalı.
7. Caddenin mağaza karması için uzun dönemli
plan yapılmalı. Bir mağaza boşaldığında oraya girecek yeni mağaza caddenin
ihtiyaç duyduğu bir mağaza olmalı. Bunun için dernek bazı firmaları orada
mağaza açması için davet etmeli.
8. Caddede mutlaka “cafe” ve “fast food”
mağazaları olmalı. Caddeye gelenler soluklanabilmek ve/veya açlıklarını
giderebilmek için caddeden ayrılmamalıdırlar. Mağaza karması planı çıkarılırken
buna dikkat edilmeli.
9. Caddedeki mağazaların personellerine
düzenli olarak müşteri ilişkileri eğitimi vermeliler.
10. Caddeye otomobiliyle gelen müşterilere
vale ve otopark hizmeti sunabilirler. Caddedeki mağazalardan alışveriş yapanlar
fişlerini göstermek kaydıyla bu hizmetten ücretsiz yararlanmalıdırlar.
11. Alışveriş yapanların, fişlerini göstermek
kaydıyla binebilecekleri servisler koymalılar.
12. Caddedeki mağazaları ortak katılımı ile kampanya
ve etkinlikler düzenlemeliler.
13. Caddenin markalaşması için (Nişantaşı,
Bağdat caddesi gibi) tanıtım faaliyetleri yürütmeliler.
Tüm bunlar, tüketicilerin AVM’lerde bulduğu konforu, estetiği ve ilgiyi
yakalamak adına yapılmalı. Bunlar yapılırsa AVC’ler AVM’lere tercih
edilecektir.
Son söz: İyi atmosferi olan bir AVC, etraftaki hiçbir AVM’den
korkmamalıdır.
Web sitem: www.muratsaylan.com
Web sitem: www.muratsaylan.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder