Gün içinde hiç fark etmeden binlerce marka ile karşı karşıya kalıyoruz.
Birlerce isim karşımıza çıkıyor. Kimileri aklımıza kolayca giriyor, kimilerini
hatırlamakta zorlanıyoruz, kimilerini ise fark etmiyoruz bile…
Kötü de olsa iyi de olsa marka isimlerinin
kökenlerini ve konuluş hikayelerini hep merak etmişimdir. Bu isimleri kim
koyar, isim nereden aklına gelmiştir, kimlere danışmıştır, hangi isimleri
elemiştir, öğrenmeye çalışırım. Zaman zaman elime geçen bu hikayelerin en
ilginç olanlarını aşağıda okuyabilirsiniz.
- Vakko: Vitali ve
Alber Hakko kardeşlerin isimlerinin baş harfleri ve Hakko soyadının 'kko'
kısmının birleştirmesiyle oluşan bir marka.
- DYO: DYO adı,
Durmuş Yaşar ve Oğulları Boya ve Vernik Fabrikaları A.Ş.'nin
kısaltılmışıdır. 1954 yılında kurulan DYO, Yaşar Holding Boya Grubu'nun
ilk boya fabrikası.
- KVK: K.V.K,
Mehmet Emin Karamehmet, Murat Vargı ve Osman Kavala'nın soyadlarının baş
harflerinin bir araya gelmesiyle oluştu.
- YUMATU: Yusuf,
Mahmut ve Tuncer kardeşlerin isimlerinin ilk hecelerinin bir araya
getirilerek oluşturuldu.
- Rodi:
Ramazanoğulları Dikimevi
- Akbank: Sabancı
ailesinin geçmişi, Hacı Sabancı'nın memleketi Kayseri'ye uzanıyor. Aile iş
dünyasındaki başarıyıysa Adana'da yakaladı. Adana ve Kayseri'nin baş
harfleri birleştirilerek 1959'da Akbank kuruldu.
- ENKA: Enişte ve
kayınbirader unvanlarının ilk heceleri birleştirilerek oluşturulmuş.
Enişte Şarık Tara, kayınbirader de Sadi Gülçelik.
- Beymen: Boyner
Grubu'na ait Beymen, Türkçedeki 'bey' ile küresel bir kimlik kazanmak için
İngilizcede 'adamlar' anlamına gelen 'men' kelimelerinin birleştirmesiyle
oluşturulmuş.
- Mercedes: 1897
yılında Fransa'nın
Nice
kentinde yaşayan Avusturyalı tüccar ve Avusturya Nice Başkonsolosu Emil
Jellinek, Daimler fabrikasını ziyaret ederek bir otomobil satın
aldı. Uluslararası finans dünyası ve aristokrasi ile iyi ilişkiler içinde
olan Jellinek, Daimler otomobili ile Fransız Riviera'sında büyük ilgi
topladı. Daha sonra Jelinek 1899'da
23 beygir gücünde motorla donatılmış bir Daimler yarış otomobiline büyük
kızı Mercedes 'in adını vererek bu araçla Nice'de bir yarışa katıldı ve
birinci oldu. Bu başandan sonra Jelinek, Daimler fabrikasına 36 otomobil
sipariş verdi ve bu araçların "Mercedes" adını taşımalarını şart
koştu. (Mercedes İspanyolca
konuşulan ülkelerde kullanılan bir kadın ismidir. İspanyolca anlamı ise
mars gezegenidir.)
Gördüğünüz gibi markalar isimlerini çok farklı çıkış noktalarından
alabiliyor. Tam da bu noktada beni bir merak sarıyor; Kaç tür isim koyma
alternatifimiz var? Ticari varlıklara (kurum, ürün, hizmet, model) verilen
isimleri sınıflandırabilir miyiz?
Söyleniş,
yazılış ve anlam açısından hapsi de birbirinden farklı olan isimlerin birbirine
benzer yanları da vardır. Benzerlikleri ve farklılıkları kullanarak marka
isimlerini sınıflandırmamız mümkündür.
Bu alanda yaptığım araştırmalar sonucunda kapsamlı bir sınıflandırma
bulamadım. Bunun üzerine ben kendi sınıflandırmamı yaptım. Umarım size mantıklı
ve doyurucu gelir.
1. Kurucunun veya kurucuların “Adı ve/veya
Soyadı”nı tamamen veya kısmen taşıyan markalar. Ör: Adil Işık, Yves Saint
Lourent, Tomy Hilfiger, Kenzo, Forbes, Boyner, Sabancı Holding,
Harley-Devidson, P&G (Procter%Gambling), Levi’s, McDonald’s,
2. İnsan isimlerini kullanan markalar. Ör:
Elif Cafe, İdil Bebe, Zeynep, Nergis Holding, Yeşim Tekstil, Mercedes, Colin’s,
3. Canlı veya cansız nesnelerin adlarını
kullanan markalar. Ör: Diesel, Puma, Camel, Apple, Gold, Pardus, Zebra,
Kristal Kola, Çilek Mobilya, Falcon Projesi,
4. Kavramları, sıfatları isim olarak kullanan
markalar. Ör: Capital, Kırmızı (Dergi), Mavi Jeans, Referans Noktası, İyi
Matbaa, Fark Yeri, Ören Bayan, Filli Boya, Hayal Kahvesi, Kristal Elma
Ödülleri, Altın Portakal Film Yarışması
5. İçeriği anlatan, vurgulayan markalar.
Ör: Coca Cola, Internet Explorer,
6. Mesajları, vaatleri isim olarak kullanan
markalar. Ör: Bonus, Advantage, Speedy, ACL, Energizer, Die Hard (Akü),
Pathfinder (Nissan), Akıllı Posta
7. Uydurulmuş (anlamsız) isimler kullanan
markalar. Ör:, Kodak, Exxon, Sony, Aventis
8. İki kelimenin bileşiminden türetilmiş
markalar. Ör: Avea (Area ve Aycell), Novartis (Nova ; yeni + artes
; bilgi birikimi, başarma gücü), Swatch (Swizerland + Watch), Duracell
(Durabale + cell), Eveready (Everytime + Ready), Linspire (Linux
+ Inspire), Veezy (Vestel + Eazy), Banvit (Bandırma Vitaminli Yem Sanayi),
Promat (“Profesyonel matbaacılık” sloganından türetilmiştir), Fenerium, Aviva
9. Kelime kökünden türetilmiş markalar.
Ör: “Excellent” kelimesinden türetilenler: Excellect, Excellerate, Excellex,
Excellion. “Select” kelimesinden türetilenler: Selligence, Selexity, Selectria,
Selectium.
10. İki kelimenin kombinasyonundan oluşan
markalar. Ör: Demirdöküm, MediaCat, PowerBook, ProfitVision, SmartRent,
HairPalace
11. Kısaltma (baş harfleri) kullanan markalar.
Ör: IBM (Internetional Business Machines), BMW (Bayerische Motoren Werke), HP
(Hewlett-Peckard), P&G (Procter&Gamble), HSBC (Hongkong and Shanghai
Banking Corporation), CA (Computer Assosiation), HBB (Has Bilgi Birikim),
TÜBİTAK (Türkiye Bilim Teknik Araştırma Kurumu), PO (Petrol Ofisi)
12. Lokasyonların isimlerini kullanan markalar.
Ör: Saturn (otomobil), Uludağ Gazozları, Avrupa-Amerika Holding, Trakya
Peynirleri, Denizli Seyahat, Pamukkale Şarapları, Sultanahmet Köftecisi, Koska,
13. Ülke/ırk isimlerini kullanan markalar.
Ör: British Airways, French Connection, Cola Turka, Digitürk, Turkcell, AOL,
BP, JTI, THY
14. Sayıları isim olarak kullanan markalar.
Ör: 3M, 121, 212, 404 , U2, C4, 4.Kat, Levi’s 501, BMW 330ci, Peugeot 206, TV8,
Radyo 5, Chanel 5, CK One, Migros 3M
15. Resmi ünvanlarını adında kullanan markalar.
Ör: Borusan, Otosan, Emsan, Bisan, Yataş, Sütaş, Mepaş
16. Celebrity isimleri kullanan markalar.
Ör: Nicole Kidman (Chanel), Air Jordan (Nike), Radyo Tatlıses, Intimately
Beckham (David Beckham Perfume), Tarkan pafüm/deodorant/jöle (Temsu Kozmetik),
Jlo (tekstil), Ken (tekstil)
17. Yazımıyla başkalaştırılmış markalar.
Ör: Neremy (“Neremi” kelimesinin İngilizce’ymiş gibi yazımı), Deppo (Depo’nun
farklı yazımı), Geay&Shmar (“Giy ve Şımar” demenin bir başka yolu)
18. Satış noktasının adını kullanan markalar
(private label). Ör: Tansaş, Migros markalı ürünler (un, deterjan,
zeytinyağı vb)
19. Taklit isimler kullanan markalar. Ör:
Sunny (Sony), Armine (Armani), Nursage (Versage), Casper,
20. Ek verilerek oluşturulmuş alt markalar:
Mevcut ürüne/hizmete ek olarak piyasaya sürülecek yeni versiyon mevcuttan
farklıysa ekler kullanılır. Ör: Bonus Plus, Pepsi Max, Pentium 3, Pentium 4. Diğer
popüler ekler: Premium, Gold, Platinium, XL, Min, Eko, Pro, Standart,
Professional…
Gördüğünüz gibi 20 farklı isim türü sınıfı oluşturdum. Belki
atladıklarım veya yanıldıklarım vardır. Ama bu sınıflandırma çalışması isim
bulma çalışması yapanlara ışık tutacaktır diye düşünüyorum.
Başka sınıflandırmalar da yapılabilirdi. Mesela isimleri hece sayısına
göre de sınıflandırmak mümkün.
·
Tek heceli markalar. Ör: PO, Lux, Gold, Zen
·
Çift heceli markalar. Ör: Sony, Omo, Alo, Casper, Migros, Carrefour, Google,
Yahoo,
·
Üç heceli markalar. Ör: Ariel, Elidor, Pegasus,
Benetton, Teknosa,
·
Çok heceli markalar. Ör: Electrolux, Güllüoğlu,
Accessories,
·
İki kelimeden oluşan markalar. Ör:
Head&Shoulders, White Westinghouse, Eyüp Sabri Tuncer
İsimleri
markanın karakteri hakkında ipucu verenler ve vermeyenler diye iki sınıfa da
ayırabiliriz.
Marka
isminin ürünle ilintili olması gerektiğini savunanlar, marka isminin en önemli
unsur olduğunu, ürünün markalaşma sürecinde belirleyici bir rolü olduğunu söylerler
ve marka isminin, potansiyel müşterilere satın almadan önce ne aldıkları
hakkında bir fikir vermesi gerektiğini ve satın alma kararlarını daha kolay
yapmalarını sağlaması gerektiğini öne sürerler.
Diğer görüş ise Coca-Cola, Pepsi, Google, Starbucks ve Yahoo gibi büyük
markaların isimlerinin, markanın karakteri hakkında hiçbir ipucu vermediğini,
tüm anlamı marka kişiliğinin yarattığını iddia ediyor. Markaya herhangi bir
ismi verebileceğinizi söylüyor.
Mevcut
isimlerin çıkış noktalarını anlamak ve türlerini belirlemek bizlere isim bulma
çalışmalarımızda kolaylıklar sağlayacaktır. Sizlerin de sınıflandırmaları
varsa, dinlemek isterim.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder