Satın
alırken kazanmak, ya da kaybetmek… İşte bütün mesele bu.
İş dünyasının
%70’i ticaret ile uğraşıyor. Yani tedarikçilerden alıp müşterilere satıyorlar. Al-sat
işindeler. Bazı tüccarlar bir tedarikçiyle çalışırken bazıları binlerce
tedarikçiyle çalışıyor. Bir araştırmaya göre tüccarların çalıştıkları tedarikçi
sayısı ortalama 20-50 arasında yoğunlaşmış durumunda. Özellikle bakkal, market,
mağaza işleten küçük esnaflar ve karma marka satan mağazalar zincirleri 50’nin
üzerindeki tedarikçiden temin ettikleri 100’ün üzerinde markayı tüketicilere
sunmaktadırlar.
Bir perakendeci
için tedarikçi ilişkileri yönetiminin en önemli parçası satın alma anlaşmasıdır.
Esnaf boyutundaki perakendecilerin çoğu tedarikçileriyle tokalaşarak
anlaşmaktadır. Herhangi bir sözleşmeye dayalı anlaşma yapmamaktadır. Sözleşme
yapıldıysa da bu sözleşme genelde tedarikçi tarafından hazırlanan sözleşmedir.
Yani perakendeci tedarikçinin ilkelerine göre satın alma yapabilmektedir.
İyi bir perakendeci
iyi bir satın alma yöneticisi olmalıdır.
Tedarikçilerine kendi satın alma ilkelerini ve politikalarını kabul
ettirebilmelidir. Sözleşmeyi hazırlayan taraf kendisi olabilmelidir.
Ama günümüzde
satın alma işleri genelde perakendeci esnaflar tarafından ilkesizce
yapılmaktadır.
Satın almayı
ve satmayı tek başına yapan perakende esnafının, büyüdükçe satın almanın da
satmanın da ayrı uzmanlıklar gerektirdiğini idrak etmeleri gerekiyor. İşlerini
büyüten işletmeler nasıl satışta ekipleşmeye, profesyonelleşmeye, departmanlaşmaya
ve uzmanlığa gidiyorsa, satın almada da aynı evrim yaşanmalıdır. Büyüyen perakendeciler
profesyonel satın alma departmanı kurmalıdırlar.
İş dünyasının
meşhur “satarken değil alırken kazanırsınız” lafını nedense herkes
fiyatta pazarlık (yüksek iskonto) olarak algılar. Ama işin aslı satın alma
ilkelerinizi tedarikçinize kabul ettirmekle ilgilidir.
Bugün büyük
firmaların satın alma departmanları vardır. Ama çoğu pazarlık, evraklaşma ve
sayım gibi temel işlevlerin dışına çıkamamaktadır.
Bu yazımda temel
satın alma ilkelerini sizlere anlatacağım. Özellikle karma marka satan
perakendecilerin tedarikçiyle anlaşmadan önce bu ilkeleri tedarikçisine kabul
ettirmesi “alırken kazanmasını” sağlayacaktır.
Olması gereken temel satın alma
koşullarınız ve faydaları;
İlke
1) Tedarikçiniz ürünün üreticisi veya markanın sahibi
olmalıdır.
Faydası: Ürünü (markayı) toptancısından değil, üreticisinden almanızı tavsiye
ederim. Aracılardan almak size pahalıya mal olacaktır. Genelde aracılar size
sattıkları ürünün arkasında durma eğiliminde değillerdir. Ürün/marka sahibi ise
ürününün arkasında duracaktır. Ayrıca ürün/marka hakkındaki sorunları ve
düşünceleri direkt üreticisiyle konuşmanın sayısız faydası vardır.
İlke
2) Tedarikçinin ürünleri insan sağlığını tehdit eden
içeriğe ve tehlikeye sahip olmamalıdır.
Faydası: Sizin sattığınız bir üründen dolayı bir müşteriniz zarar görürse bu
sadece üretici firmanın değil, sizin de itibarınızı etkiler. Sizin sattığınız
bir üründen dolayı müşteriniz hastalanır veya yaralanırsa ürünü üreten firma
kadar, bu ürünü müşteriye ulaştıran satıcılar da müşterinin zararını
karşılamakla yükümlüdürler. Tedarikçi, bu tip sorunlardan dolayı sizin
uğrayacağınız kayıpları üstleneceğini kabul ve garanti etmelidir.
İlke
3) Tedarikçinin ürünlerinin üzerinde (etiketinde/ambalajında/kitapçığında)
ürün kullanımı, ürün içeriği ve benzeri konularda tüketicileri bilgilendiren
bilgiler bulunmalıdır.
Faydası: Ürünü müşteriye tanıtan öncelikle ambalajı ve etiketidir. Ambalajda
ve/veya etikette yeterli bilgi bulunması satışları artıracaktır. Ürün
üzerindeki bilgilerin yetersiz olmasından dolayı müşteriler ürünü almaktan
vazgeçebilir veya alsa dahi doğru kullanamayacağından size iade edebilir. Bazı
ürün gruplarında hangi bilgilerin bulunması gerektiği resmi kurumlarca deklare
edilmiştir. Zorunlu olan bu bilgiler olmaz ise resmi denetim sırasında ceza
yiyebilirsiniz. Tedarikçinizden bu konun gereğini yerine getireceği taahhüdünü
alın.
İlke
4) Tedarikçi ürünlerine belirli bir süre kapsamında
garanti vermelidir. Bu garanti süresinde ürünü ücretsiz tamir etmeyi veya
değiştirmeyi veya iade almayı kabul etmelidir.
Faydası: Tüketiciler için garanti süresi ve kapsamı önemli bir satın alma
nedenidir. Tedarikçi ürünlerini garanti belgeleriyle birlikte göndermelidir. Tüketiciden
gelecek ve garanti kapsamındaki taleplerde satıcı olarak sizin devreye girerek
sorunu çözmeniz gerekir. Ama bazı ürünlerde müşteriyi tedarikçiye
yönlendirmeniz daha doğrudur. Bunun için tedarikçi direkt muhatap olmayı kabul
etmelidir. Tüketici kanunlarına göre 20 iş günü içinde tamir edilemeyen ürünün
yerine yenisi verilmelidir. Tedarikçiniz bu kurala uyacağının da garantisini
vermelidir. Aynı şekilde tedarikçi, size bozuk, defolu, ayıplı mal
göndermeyeceğini taahhüt etmeli ve bu tip ürünleri sorgusuz sualsiz iade alacağını
kabul ve taahhüt etmelidir.
İlke
5) Tedarikçinizin servis/bakım ekibi ve telefon
numarası olmalıdır.
Faydası: Müşteriniz tarafından tamir amaçlı geri getirilen ürünlerle ilgilenmek
çok zordur. Müşteriye direkt tedarikçinin servis/bakım numarasını verebilmelisiniz.
Müşteri ile tedarikçi baş başa kalarak problemi çözebilmelidirler. Çünkü servis
elemanı sorunu yaşayanın ağzından dinleyerek daha kolay çözecektir. Bu tip
durumlarda tedarikçi tüketiciden ekstra para talep etmemeli ve nakliye
masraflarını da karşılamalıdır.
İlke
6) Tedarikçinin ürünlerinin üzerinde stok kodu
bulunmalıdır.
Faydası: Her ürünün markası dışında bir adı vardır. Ürünlerin adları uzun ve
karmaşık olabilir. Bu yüzden iş dünyası ürünlere “stok kodu”, yani numara
vermektedir. Tedarikçinin ürün kataloğunda ürünler stok koduyla belirtilir. Siz
de sipariş verirken bu stok kodunu kullanırsınız. Tedarikçiden gelen malların
verdiğiniz siparişle örtüşüp örtüşmediğini stok kodu karşılaştırması ile
anlayabilirsiniz. Bunun için de ürünün üzerinde stok kodu bulunmalıdır. Eğer
tedarikçiniz stok kodu kullanmıyorsa bu sizin işinizi çok zorlaştırır.
Tedarikçinizden stok kodu sistemine geçmesini isteyiniz.
İlke
7) Tedarikçinin ürünlerinin üzerinde barkod
bulunmalıdır.
Faydası: Günümüzde hemen hemen her ürünün üzerinde barkod mevcuttur. Mağazalar ve
marketler satış yaparken sadece bu barkodu bir cihaza okutarak ürünün adına ve
fiyatına ulaşabilmektedir. Böylece satışlar kolaylaşmaktadır. Keza
tedarikçilerden gelen malları deponuza girerken de barkodları okutarak ürünleri
kolayca sayabilir ve irsaliye ile karşılaştırabilirsiniz. Eğer tedarikçiniz
barkod sistemine geçmemişse işiniz çok zor demektir. Tedarikçinizden barkod
sistemine geçmesini isteyiniz. Her bir ürüne tek bir barkod verilmesi de
önemlidir. Tedarikçinizin bir ürüne birden fazla barkod vermesi veya aynı
barkodu birden fazla üründe kullanması sizin stok yönetiminizi allak bullak
edecektir. Tedarikçinizden bu konuda hatasız olmasını isteyin.
İlke
8) Tedarikçinin ürün kataloğu olmalıdır.
Faydası: Tedarikçinizin ürün gamını görebilmeniz ve ihtiyacınız olan ürünleri
kolayca sipariş edebilmeniz için ürün kataloğu önemlidir. Katalogda her ürünün
resmi, seçenekleri, stok kod numarası ve ürün adı bulunmalıdır. Siparişlerinizi
sağlıklı ve kolayca verebilmeniz için katalog şarttır. Tedarikçinizden ürün
kataloğu bastırmasını isteyiniz. Tabii tedarikçiniz basılı bir katalog yerine
web kataloğu sunuyorsa ne ala…
İlke
9) Tedarikçinin toptan satış fiyat listesi süreli
olmalıdır ve süresinden önce değişiklik yapmamalıdır.
Faydası: Sipariş verebilmek, gelen siparişleri kontrol edebilmek, gelen irsaliye
ve faturaları kontrol edebilmek, gelen ürünleri sisteminize kaydedebilmek için
toptan satış fiyat listesi şarttır. Bu listede ürün adı, stok kodu, barkod, toptan
satış fiyatı ve tavsiye edilen perakende satış fiyatı bulunmalıdır. (Ürünün
resmi de bulunsa fena olmaz.) Toptan
satış fiyat listesi bu ürünleri satarak ne kadar kazanabileceğinizi
hesaplamanıza da yarar. Satış planlamanızın ışığında satın alma planlaması
yapabilmeniz için de tedarikçinizin fiyat listesi önemli bir veridir. Eğer
tedarikçiniz süresinden önce fiyat listesini yenilerse bu sizin satın alma
planlarınızı bozacaktır. Tedarikçiniz fiyat listelerinde geçerlilik süresini
belirtmeli ve bu süre içerisinde fiyatlarda ve ürünlerde mücbir bir sebep
olmadığı sürece değişiklik yapmamalıdır. Tedarikçi fiyatlarında yapacağı değişiklikleri
en az 1 ay öncesinden bildirmelidir. Tedarikçi, fiyatlarını, kdv’sini veya
iskontosunu değiştirdiğinde sizin de sisteminizde değişiklikler yapmanız
gerekecektir. Önceden bildirilirse siz de tedbirlerinizi alabilirsiniz. Bu
bilgilendirme olmadan yeni fiyatlardan fatura kesmeyeceğini tedarikçi kabul ve
taahhüt etmelidir.
İlke
10) Tedarikçi tek bir fiyat listesi ile pazarda
bulunduğunun garantisini vermelidir.
Faydası: Çok ender de olsa bazı kendini bilmez tedarikçiler ellerinde 2-3 farklı
fiyat listesi ile dolaşmakta ve tutturabildiklerine farklı fiyattan ürün
satabilmektedirler. Etik olmayan bu davranışa karşı uyanık olmanız gerekir. Tedarikçi
ürünlerinin toptan satış fiyatlarını kendi internet sitesinde “bayi girişi”
başlıklı bir alanda şifreli girişle erişilebilecek şekilde deklare etmelidir.
Böylece size verilen fiyat listesinin herkese aynen uygulandığından emin olabilirsiniz.
İlke
11) Tedarikçinin fiyat listesindeki her bir ürünün
perakende fiyatı ile toptan satış fiyatı arasındaki fark en az %30 olmalıdır.
Faydası: Bir ürünün toptan satış fiyatı perakende satış fiyatından en az %30 daha
ucuz olmalıdır ki, al-sat yaparak kazanabilesiniz. Birçok uyanık tedarikçi fiyat listesinde
sadece toptan fiyatları koyar, tavsiye ettikleri perakende fiyatı koymaz. Veya
tavsiye ettiği perakende fiyatı ile toptan satış fiyatı arasında çok az bir
marj vardır. Çok iyi bir pazarlama tekniğiyle veya yüksek iskonto oranlarıyla
ürünü size satarlar ama siz perakende fiyatlara dikkat etmediğiniz için bu
ürünü çok satsanız da tatmin edici kar elde edemeyebilirsiniz veya satmakta
zorlanabilirsiniz. Tedarikçiden iskonto koparmaya odaklanmaktan daha çok
perakende ve toptan fiyatları arasındaki marja odaklanmanız daha doğru olur.
İlke
12) Tedarikçinin ödeme şekline ve alım miktarına göre
değişen iskonto politikası olmalıdır. Ve bu iskonto politikası herkese aynen
uygulanmalıdır.
Faydası: Sipariş sırasında nakit ödeme yapan bir tüccar, siparişi eline geçtiği
zaman nakit ödeme yapan diğer tüccardan daha fazla iskonto almalıdır. Aynı şekilde ödeme şekli aynı olan iki
tüccardan 100 koli sipariş veren 10 koli sipariş verenden daha fazla iskonto
almalıdır. Tedarikçiler müşterilerine alım koşullarıyla doğru orantılı iskonto
uygularsa güvenilir olabilirler. Tedarikçiler iskonto şartlarını açıkça deklare
etmeli ve her müşterisine hak ettiği iskontoyu vermelidir. Tedarikçinin tutarlı
bir iskonto politikası yoksa siz 200 koli ürünü 1 aylık çekle öderken %10
iskonto alırsınız, ama yanınızdaki rakibiniz 35 koli ürünü 3 aylık çekle
ödemesine rağmen %15 iskonto alabilir. Dolayısıyla rakibiniz daha çok kar
edecek veya sizden daha düşük fiyatla satabilecektir. Bu da tedarikçiniz
tarafından yaratılan haksız rekabet durumudur. Dolayısıyla tedarikçinizden adil
bir iskonto politikası uygulamasını istemeniz sizin doğal hakkınız olacaktır.
İlke
13) Tedarikçi, siparişlerinizle birlikte gelen faturayı
toptan satış fiyatları listesinde belirtilen fiyatlarla keseceğini ve
anlaşmanızdaki iskontoyu faturada dipte belirteceğini taahhüt etmelidir.
Faydası: Tedarikçi faturada iskontolu fiyatı değil, liste fiyatını belirtip,
iskontoyu dipte ayrıca uygularsa gelen malı fiyat listesine bakarak daha kolay
kontrol edebilirsiniz. Ayrıca sizin muhasebeniz denetim yaparken liste fiyatı
karşılaştırması yapmak ve taahhüt edilen iskontoyu faturada görmek isteyecektir.
Tedarikçiniz bu kurala uymazsa gelen faturaları kontrol etmek zorlaşacaktır ve
size ekstra iş yükü çıkacaktır.
İlke
14) Tedarikçi, sevk irsaliyesinde ve/veya faturada
gönderdiği mal içeriğini (çeki listesi hazırlar gibi) eksiksiz belirtmelidir.
Faydası: Ayrıntılı ve doğru irsaliye sayesinde gelen malı daha kolay kontrol
edebilir ve sisteminize girebilirsiniz. Aksi taktirde büyük problemler
yaşarsınız.
İlke
15) Tedarikçi ürünlerinin üzerine perakende fiyatı
basmalıdır veya bu mümkün değilse kendi internet sitesinde ürünlerinin
perakende fiyatlarını deklare etmelidir.
Faydası: Rekabet kanunları gereği üreticiler alt satıcılarına satış fiyatı dikte
edemiyor ama tavsiye edilen perakende satış fiyatını söyleyebiliyorlar. Tedarikçiniz
ürünlerine mutlaka tavsiye edilen perakende fiyatı koymalıdır. Bu fiyatı toptan
satış fiyat listesinde belirtmelidir. Dahası kendi web sitesinde ürünlerini
tanıtırken perakende fiyatını da belirtmelidir. Aslında en güzel ürünün
etiketine veya ambalajına “tavsiye edilen perakende fiyatı” ibaresiyle fiyat
basmasıdır. Tedarikçiniz bu uygulamayı yaparsa siz müşterilerinize fiyat
anlatmakta ve kabul ettirmekte zorlanmazsınız. Ayrıca etrafınızdaki rakip
mağazalar çılgın fiyat indirimlerine gitmek yerine makul fiyat indirimlerine
giderler. Tedarikçiden sadece siz ürün almıyorsunuz, rakipleriniz de alıyor.
Perakende fiyatını tedarikçi değil de sizler koymaya kalkarsanız, ürünün fiyatı
her yerde farklı olacaktır. Kimi rakipleriniz sizden yüksek fiyatlandırırken,
kimileri de sizden düşük fiyatlandıracaktır. Bu da hem tüketicinin kafasını
karıştıracak hem de satıcılara ve ürüne güvenini azaltacaktır. Ürünün üzerinde veya
web sitesinde perakende fiyatı bu durum
rakiplerinizle fiyat savaşlarına girmenize neden olacaktır. Bu da
zararına satışlar yapmanıza yol açar. Eğer rakipleriniz sizden düşük fiyatlama
yaptıysa tüketiciler size bu fiyat farkının nedenini soracaktır. Sizi pahalı
dükkan olarak mimleyecek ve bir daha gelmeyecektir. Veya sizden aldığı ürünü
başka bir yerde daha ucuza gören tüketici sizin tarafınızdan kazıklandığını
düşünecektir. Oysa ürünün üzerinde orijinal perakende fiyatı rakibiniz daha
ucuza satsa bile siz pahalı dükkan olarak algılanmayacaksınızdır. Ayrıca
yaptığınız indirimin değeri anlaşılacaktır. Ürünlerinin üzerine fiyat basan
tedarikçilerle çalışmanızı şiddetle öneririm.
İlke
16) Tedarikçi perakende fiyatlarını düşürmeyeceğinin
garantisini vermelidir.
Faydası: Tedarikçiler ellerinde kalan malları eritmek için sadece toptan fiyatlar
üzerinden iskonto uygulamakla kalmazlar, bazen perakende fiyatlarını da geri
çekerler. Bu durumda sizin elinizdeki ürünler pahalı hale gelir, indirim yapmak
zorunda kalırsınız ve zararına satış yapmış olursunuz. Bir tedarikçi size haber
vermeden ve sık sık perakende fiyatlarını değiştirirse sizin imajınıza ve fiyat
konumlandırmanıza büyük zarar verir. Tedarikçiden bu konuda taahhüt almanızı
tavsiye ederim.
İlke
17) Tedarikçi, kampanyalarını mutlaka size önceden bildirmelidir.
Faydası: Tedarikçilerin bayilerine yönelik yaptığı kampanyalar kendi depolarındaki
malı eritmek üzere yapılanlardır. Bazı tedarikçiler hem kendi depolarındaki hem
de bayilerinin raflarındaki stokları eritmek için tüketicilere de yönelik
kampanyalar yaparlar. İster bayilere, ister tüketicilere yönelik olsun, kampanya
dönemleri önemlidir ve size en az 1 ay öncesinden bildirilmelidir. Tedarikçinin
kampanyası sadece siz bayilere yapılan bir kampanya ise, satabileceğinizi
düşündüğünüz ürünleri kampanya döneminde almak karlılığınızı artıracaktır.
Yalnız tedarikçiniz sadece bayilerine değil de tüketicilere de yönelik kampanya
yapacak olursa bu tip durumlarda hesaplamanızı doğru yapmalısınız. Böyle
kampanyalarda belki adetsel olarak çok satabilirsiniz ama hiç kar
etmeyebilirsiniz de. Tedarikçinizden kampanyalar hakkında önceden ayrıntılı
bilgilendirme isteyiniz.
İlke
18) Tedarikçi stoklarını haftalık olarak sizinle
paylaşmalıdır.
Faydası: Böylece daha sağlıklı sipariş geçebilirsiniz. Tedarikçinizde olmayan
ürünleri değil, olan ürünlerin siparişini geçersiniz. Veya hızla tükenmekte
olan bir ürünü stoklama yaparak yok satmaktan kurtulursunuz. Çoğu tedarikçi
stok bilgilerini kutsal sayıp sizinle paylaşmak istemeyecektir. Oysaki
tedarikçinizin bu gereksiz tutumunu kırmanız her iki tarafın da yararına
olacaktır.
İlke
19) Tedarikçi, siparişinizi aldıktan sonra en geç 3 gün
içerisinde malı göndermelidir.
Faydası: Bazı tedarikçiler o kadar larç ve toktur ki, sizin siparişinizi kaale
dahi almazlar. Siz de yok sattığınız için zarar edersiniz. Tedarikçi sizden
gelen siparişlerin tamamını veya bir kısmını gönderemeyecekse bunu derhal size
bildirmelidir. Stoklarında olmasına rağmen siparişinizi makul bir sürede
göndermeyen tedarikçilerinize ceza faturası kesmeniz ve bunu en başta kabul
ettirmeniz sizin yararınıza olacaktır.
İlke
20) Tedarikçi, sadece sizin talep ettiğiniz ürünleri göndermelidir.
Faydası: Bazı tedarikçiler sizin siparişleriniz yerine kendi çıkarlarına göre bir
sipariş oluşturur ve gönderir. Bu sizin stoklarınızın şişmesine ve zarar
etmenize neden olur. Tedarikçi sizin sipariş miktarınızdan daha az gönderebilir
ama daha fazla göndermemelidir. Tedarikçinizden sizin sipariş ettiğiniz ürünler
dışında ürün göndermeyeceğinin taahhüdünü almalısınız. Ayrıca tedarikçinizi siparişinizde
belirttiğiniz detaylara (model, renk, beden … ve benzeri özelliklere) dikkat etmesini
de söylemelisiniz. Çünkü çoğu tedarikçinin satışçısı ve sipariş hazırlayıcısı o
kadar dikkatsizdir ki istemediğiniz ürünleri gönderir. Bu durumları düzeltmek
hem asap bozucudur hem de zaman kaybettiricidir. Oysaki perakendecilikte
mağazayı da müşteriyi de bekletmemek temel prensip olmalıdır.
İlke
21) Tedarikçi ürünleri hakkında size gösterdiği
numunelerdeki kaliteyi korumak ve geliştirmek için taahhütte bulunmalıdır.
Faydası: Bazı tedarikçiler kurumsallaşamadığı ve finansal yapısını oturtamadığı
için hem ürünlerinde hem de hizmet kalitesinde bozulmalar yaşar. Oysaki sizler
yılın başında yaptığınız alım sözleşmeleri gereği mal almak zorundasınızdır. Bu
sözleşmelere ürün ve hizmet kalitesi standardına yönelik maddeler koydurmazsanız,
kalitesi her gün düşen ürünleri almak zorunda kalırsınız.
İlke
22) Tedarikçi siparişlerinizi sizin talep ettiğiniz
noktaya sevk edeceğini kabul ve taahhüt etmelidir.
Faydası: Tedarikçiler sizin istediğiniz yer yerine kendilerine daha yakın olan sizin
farklı bir lokasyonunuza ürünleri teslim etmeyi yeğleyebilirler. Bu durumda
size ikinci bir iş çıkacağı için tedarikçinizle en başta anlaşmanızda fayda
vardır. Yoksa ekstradan nakliye işi ile uğraşmak zorunda kalırsınız.
İlke
23) Tedarikçi, siparişlerinizin nakliyesi için ücret
talep etmemelidir.
Faydası: Günümüzde hemen hemen tüm tedarikçiler ürünlerini bayilerinin deposuna
kadar kendileri götürmekte veya kargoyla gönderdikleri malın nakliyesini kendisi
karşılamaktadır. Doğrusu da budur. Buna uymayan tedarikçiler size ekstra
sorunlar, işlemler ve maliyet yüklemiş olacaktır.
İlke
24) Tedarikçi, ürünleri sağlıklı ve sağlam kolilerle
nakledeceğinin teminatını vermelidir.
Faydası: Tedarikçi, mal gönderirken ürünlere nakliye sırasında zarar gelmemesi
için ambalajlamaya (kolilemeye) dikkat etmelidir. Nakliyecisini de ürünlere
taşıma sırasında zarar gelmemesi için uyarmalıdır. Aksi taktirde deponuza gelen
malların deforme olduğunu bu yüzden iade işlemleriyle uğraşmak zorunda
kaldığınızı göreceksiniz.
İlke
25) Tedarikçi, sizin bayilerinizle veya franchise
mağazalarınızın sahipleri ile satış amaçlı temasa geçmeyeceğinin ve
tedarikçiyle aranızdaki ticaretin boyutlarını onlarla anlatmayacağının
garantisini vermelidir.
Faydası: Sizi atlayarak bayinize ve franchisee’nize sunuma giden tedarikçi
ticaret sırlarınızı anlatırsa başınıza bir sürü bela alırsınız. Yanlış
anlaşılmalar, kırgınlıklar, gerilimler ve misillemeler yüzünden alt
satıcılarınızla aranız açılır. Hatta bayileriniz ve franchise’larınızı
kaybedebilirsiniz bile…
İlke
26) Tedarikçiniz, ürün/marka eğitimi verebilen bir
müşteri temsilcisini size atamalıdır.
Faydası: Tedarikçiyi temsilen sizi ve mağazalarınızı ziyaret eden bir müşteri
temsilcisi tedarikçi ile aranızdaki ticareti kolaylaştıracak ve sağlamlaştıracaktır.
Tedarikçi, ürün ve marka hakkındaki düşüncelerinizi aktarabileceğiniz bu kişi talebiniz
olması durumunda bayi ve/veya mağazalarınızdaki personele ürün ve markasıyla
ilgili eğitim verebilmelidir.
İlke
27) Tedarikçi, herhangi bir çalışanınıza sizin bilginiz
ve onayınız haricinde hediye vermemelidir.
Faydası: Bazı etik dışı çalışan tedarikçiler firmanıza mal satmak ve
mağazalarınıza ürünlerini sokmak için firmanızdaki sipariş hazırlayanlara veya
mağaza müdürlerine hediyeler vermeye kalkabilirler, hatta rüşvet teklif etmeye
bile cüret edebilirler. Tedarikçinizi anlaşma sırasında bu konuda uyarmanızı
tavsiye ederim.
İlke
28) Tedarikçi, mağazanızın bulunduğu bölgede sizi tek
satıcı yapmalıdır.
Faydası: Bazı tedarikçiler malını yan yana veya bir birine çok yakın mağazalara
vermekten çekinmezler. Bu durumda bu mağazalar arasında hem kendilerine hem
markaya hem de tüketiciye zarar veren bir rekabet ve kıskançlık doğar. Özellikle
AVM'de sizin sattığınız ürünü başka mağazaların da satması canınızı çok sıkacaktır.
Tedarikçinizden mağazanızı merkez alarak belli bir mesafede (örneğin 1 km
yakınlıkta) başka bir perakendeciye mal vermeme sözü almalısınız.
İlke
29) Tedarikçinizden ciro primi istemelisiniz.
Faydası: Tedarikçinizle beraber yıllık satın alma hedefi belirleyin. Bu satın
alma hedefini tutturmanız veya geçmeniz durumunda ciroya oranlı bir prim talep
edin. Çünkü genelde tedarikçiler ödemenizin vadesine göre iskonto sunarlar
size. Oysaki alım miktarınıza göre de bir iskonto belirlemeleri gerekir. Sizden
daha az mal alan rakiplerinizle aranızda bir fark olabilmesi için ciro primi
almazsa olmazıdır.
İlke
30) Tedarikçinizle yıllık sözleşmeler yapın.
Faydası: Bir yıla başlamadan önce (örneğin
Aralık ayında) tedarikçilerinizle bir ara gelip, yılı planlayın. Hem siz
tedarikçilerden ne kadar alacağınızı görün, hem de tedarikçi size ne kadar
satacağını görsün. Böylece yukardaki maddelerde daha kolay anlaşabilirsiniz. Yukarıda
saydığım temel satın alma ilkelerini tedarikçinizle yapacağınız sözleşmenin
içine yedirebilirseniz perakendecilik yaparken başınız ağrımayacaktır. Yukarıda belirttiğim ilkeleri kabul etmeyen
tedarikçiyle çalışmak başınıza büyük dertler açacaktır. Hazırladığınız satın alma sözleşmesine imza
atan tedarikçiniz, sözleşme maddelerini yerine getirmediği taktirde önce ceza
ödemeyi sonra da sözleşmenin sizin tarafınızdan fesih edilebileceğini peşin
olarak kabul etmelidir.
İşte size
satın almanın en temel 30 ilkesi. Alırken kazanmak istiyorsanız satın alma
koşullarınızı yukarıdaki 30 ilke ile karşılaştırarak bir daha gözden geçirin
derim.
Web sitem: www.muratsaylan.com
çok teşekkürler, çok aydınlatıcı bir yazı.
YanıtlaSil