AVM’ler arasında sıkı bir rekabet yaşanıyor. Bir bölgede yan yana 5 AVM olduğunu görebiliyorsunuz. İstanbul’un bir ilçesinde
ilçesinde 30’un üzerinde AVM var. AVM bolluğu olan yerlerde birçok AVM sinek
avlıyor.
Tabi bu can çekişen AVM’ler bu noktaya nasıl geldiler,
gayet iyi biliyorlar. Ama basiret bağlanması gibi bir durum söz konusu galiba
ki, bu kötü gidişe son veremiyorlar.
Ölmekte olan AVM’leri canlandırmak için bir dizi önerim
var (Alın size iyilik);
Kira politikanızı
değiştirin
Eğer AVM’nizde birer birer mağazalar kapanıyorsa, hiç
durmayın, diğerleri de kapanmadan kira politikanızı değiştirin. 35-40 Euro’luk
kiralar, 10-15 Euro’luk genel giderler efsane. Yüksek kira ve genel gider
toplama işi eskide kaldı. Bu paraları dev zincirler bile veremiyor. Aç
gözlülüğü bırakın, daha makul kiralara ve kira sistemine geçin. En iyisi ve en
adili ciro üzerinden kiralama sistemine geçmektir. %10 gayet makul bir kiradır.
%10’da genel gider alabilirsiniz. Mağazalarınızın kira yükü düşerse bu, onların
fiyatlarında da düşmeye neden olacaktır. Bol indirim tüketicileri tekrar
AVM’nize çekecektir. Müşteri çekmek ve mevcut mağazaları da kaybetmemek için
akıllı olun, bu önerime kulak verin.
Mimariniz revize
edin
Zeminleriniz, tuvaletleriniz, boyalarınız, tavanınız, dış
cepheniz kısaca her yeriniz eskidi. İyi bir mimar bulun ve her şeyi yenileyin. Biliyorum
işler kesat gittiği için AVM yönetiminin parası yok ama son bir yatırım
AVM’nizi eski parlak günlerine döndürebilir.
Özellikle giriş katınızdaki dükkanları dışarı açılan şekle getirin ve
buralara kafe ve restoranları yerleştirin.
AVM’niz daha canlı gözükecektir. Bu da ziyaretçi çeker. Ayrıca boş minik mağazaları birleştirip büyük
mağazalar haline getirin. Bu kiralama açısından da müşteri çekmek açısından da
daha faydalı olacaktır. Minik mağazaları
olan AVM’ler sıkıcıdır. Bir de AVM’nizin iklimlendirme ve havalandırmasını
güçlendirin.
Mağaza karmasını
yeniden düzenleyin
Ayrılan ve yeni gelen markaların çokluğu yüzünden mağaza
karmanız delik deşik olmuştur. Bu da AVM’nizi dolaşan ziyaretçilerde kafa
karışıklığına ve yorgunluğa neden olur. Mağaza karmanızı yeniden düzenleyin.
Birbiriyle rekabet eden mağazaları yan yana getirin. Böylece müşteriler
AVM’nizi daha kolay gezecektir. Bebek ve çocuk mağazalarını bir araya, karma
ürün satan mağazaları bir araya, erkek ürünleri satan mağazaları bir araya,
kadın ürünleri satan mağazaları bir araya getirin. Bu taşınma işine markaları
ikna etmek için mağazalara destek vermeniz gerekecek. Kaz gelecek yerden tavuk
esirgenmez. Üstelik bu operasyon 6 ayda tamamlanır. Ha, bu arada her kata kafe
koymanızı öneririm. Alışveriş sırasında mola vermek harika oluyor.
Yeni markalara yer
açın
Sizi AVM’nizden ayrılmakla tehdit eden dev zincirleri bırakın
gitsin. Onların boşalttığı mağazalara etrafınızdaki AVM’lerde bolca bulunan
markaları değil de, yeni yeni zincirleşmeye çalışan ve gelecek vaad eden
markaları davet edin AVM’nize. Böylece tüketicilerin aradığı farklılığı
sunabilirsiniz. Zaten her AVM’de aynı mağazalar var. Üstelik popüler markaların
“1 yıl kira ödemem, genel gidere hiç
katılmam, burnumdan da kıl aldırmam” gibi kaprislerinden yırtmış
olursunuz.
Komşu AVM’ler ile
işbirliği yapın
Evet biliyorum; yanınızdaki AVM ile rekabet halindesiniz,
ama ikinizi toplasanız ancak bir büyük AVM oluyorsanız, didişmeyi bırakın ve
işbirliği yapın derim. Sizin AVM’nize gelen müşteri, komşunuza da kolayca
geçebilecekse, sizin AVM’nize gelir. Yok, sizin AVM’nize otomobiliyle gelecek,
aradığını bulamazsa tekrar otomobiline binip yan taraftaki AVM’ye geçecekse, ne
size ne de yanınızdaki AVM’ye gelir. İkinizden de büyük AVM’ye gider. Ama siz
bir yolunu bulup iki AVM arasında kolay geçiş sağlarsanız, 1+1=3 yaptığını
göreceksiniz. Tabii işbirliğiniz sadece bununla da kalmayabilir, bölgenize
tüketicileri çekmek için daha bir sürü ortak proje geliştirebilirsiniz.
AVM’nizi
ihtisaslaştırın
İçinde sadece bebek ve çocuk mağazaları olan AVM’ler
denendi ve başarıya ulaştı. Siz de AVM’nizi bir kategoriye odaklayabilirsiniz.
Bence sadece ayakkabı mağazaları olan bir AVM, şehirdeki tüm tüketicileri
çeker. Veya sadece ev eşyaları ve dekorasyon ürünleri olan bir AVM’ye ne
dersiniz? (Zaten İKEA böyle bir şey değil mi?) Bir katınızı tamamen bankalara
ayırmaya ne dersiniz? İhtisaslaşmak AVM’nizi kurtarabilir.
Etkinlik ve
eğlenceye daha fazla kafa yorun
AVM’ler sadace alışveriş yerleri değil. Sosyalleşme ve
eğlenme alanı. Çocukları ve gençleri çekebilirseniz aileleri de çekebilirsiniz.
2-3-4 yaş çocuklarına özel oyun alanı anneleri çekecektir. Sinemalarınızdan
asla vaz geçmeyin. Sinemanız yoksa, küçük de olsa açın. Hatta bir mini tiyatro
harika olabilir. Oyun sergilemek isteyen her gruba kapınızı açın. Onlar kendi
izleyicilerini AVM’nize çekecektir. Kafe zincirlerine daha fazla yer ayırın.
Müthiş bir kafe kültürü gelişiyor toplumda, bundan faydalanın. AVM içinde
oturma yerleri çok olsun. Gezmekten yorulanlar eve gidip dinleneceğine, AVM’nizde
dinlensin. Bol bol etkinlik düzenleyin.
Atıştırma
bölümünüzü farklılaştırın
AVM’nizde farklı mutfaklara ve fast-food zincirlerine yer
açın. Her AVM’de aynı restoranlardan yemek yemekten bıktı insanlar. Örneğin BurgerKing ile anlaştıysanız
McDonalds ile anlaşmayın. Onun yerine pek bilinmeyen bir mutfağı getirin
AVM’nize. Yöresel mutfakları ve başka ülkelerin mutfaklarını getirmeniz ilgi
çekici olabilir. Farklı mutfakların olduğu AVM benim ilgimi çok çekerdi. Tabii
bu farklı mutfaklara sahip restoranlara bir avans vermelisiniz ve uygun kiralar
sunmalısınız.
AVM yönetim ekibi girişimci
olmalı
Ölmekte olan AVM’nizi kurtarmak için radikal
değişiklikler yapmak yetmez. AVM’yi yönetecek ekip de zıpkın gibi olmalı. Sürekli
projeler üretmesi ve uygulaması gereken bu ekip yaratıcı zekaya sahip
olmalıdır. Yaptıkları işten keyif almalıdır. Başarıları kesinlikle ziyaretçi
sayısıyla ölçülmelidir. (Kapılarınıza ziyaretçi sayım cihazı takmayı unutmayın)
İnegöllü mobilya markaları İnegöl'ün girişinde Mobilya AVM'si açıyorlar. Şimdiden en yüksek cirolu AVM'lerden biri olacağı kesin. Mobilya başkenti olarak kendilerini konumlandıran İnegöl'ün marka değerine de önemli bir katkısı olacak.
YanıtlaSil19 Kasım 2013 tarihinde bir gazeteye demeçler veren Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Hulusi Belgü’nün AVM mimarisi hakkında tavsiyeleri:
YanıtlaSil“Tüketicinin AVM’de geçirdiği zaman arttıkça beklentileri de değişkenlik gösteriyor. Tüketici artık AVM’leri sadece alışveriş yapabilecekler mekânlar olarak değil, aynı zamanda sosyalleşebilecekleri yerler olarak görüyor. Bu paralelde AVM’ler de projelerinde etkinlik alanlarına daha fazla yer veriyor. Çocuk aktivite alanları ve eğitici atölye çalışmaları da yeni nesil AVM’lerin bir diğer önemli farkı. Kültür sanat faaliyetleri, sosyal sorumluluk projeleri, çevre duyarlılığı (yeşil binalar), insana değer veren ve güvende hissettiren yapılar. Tüm bunlar yeni nesil AVM’lerdeki başlıca farklılıklar.”
“Bir AVM’yi üç kattan fazla yapmamanız lazım. İlk dönemlerde çok katlı AVM’ler çok tuttu ama artık öyle değil. Çünkü müşteriler üst katlara çıkmaya sıkılıyor. Ne kadar çok kat yaparsanız ara katlar kayboluyor. 5 katın en üst katına yiyecek içecek ve sinema yapıyorsunuz, müşteri oraya çıkıyor fakat bu kez 3’üncü ve 4’üncü katlar boş kalıyor.”
“AVM’deki koridor sayısı da çok önemli. Çünkü ne kadar çok koridor yaparsanız sirkülasyonu o kadar çok dolaştırmaya başlıyorsunuz. Böylece sona doğru sirkülasyon azalıyor. Sonlardaki mağazalar da müşteri bulamıyor.”
“Gün ışığı görmeyen yada günışığını içine almayan AVM’ler de tercih edilmiyor. İnsanlar gün ışığını hissetmediği zaman o AVM’den çabuk çıkıyor. Örneğin sırf bu nedenden dolayı Akmerkez üstünü açmaya çalışıyor. Yeni AVM yapılarına dikkat edin, hepsi gün ışığını içine alıyor.”