Daha önceki yazılarımda pazarlamanın işletmeye dair birçok
süreci içine alan ve koordine eden bir iş birimi olduğunu belirtmiştim. Bu
geniş kapsamından dolayı klasikleşeceğini ve satış departmanından sonra nasıl
pazarlama departmanı kurulduysa, şimdi sıranın “Marka Departmanı”na geldiğini
söylemiştim.
Marka Yönetimi’ne dair kitapları görüyor ve okuyorsunuz.
Marka Yönetimi’nin teorisine yönelik akademik anlamda uluslararası uzlaşılmış
bir kitap henüz okuyamadık. Yakında ABD orijinli bir ders kitabı çıkar gelir.
Pazarlama’nın 4P’si gibi teoriler, Marka Yönetimi için de
çıkacaktır. Bu yazımda benim Marka Yönetimine bakış açımı sizlere anlatmak
istiyorum.
Benim tanımıma göre marka; müşterinin sahip olmak (tüketmek)
için, benzerlerinden (rakiplerinden, ikamelerinden) daha çok arzuladığı (para,
efor, zaman harcadığı), sahip olduğu anda da tatmin duygusunu zirvede yaşadığı
üründür.
Yani marka ürün adı değildir, ürün kalitesi değildir, ürün
bilinirliği değildir. Tüketicilerde sahip olma isteği uyandıran algılamalar
toplamıdır.
Marka ile müşterisi arasında duygusal bir bağ vardır. Müşteri
markayı hissetmek, markadan istediğini almak ve en önemlisi markanın kendisini
önemli hissettirmesini ister.
“Ürün fabrikada yaratılır, marka tüketicilerin zihninde.”
“Ürün fiziksel, marka duygusal fayda sunar.”
“Marka hem ürünü hem de tüketiciyi anlatır.”
Markanın önemine dair yukarıdakilere benzer birçok tanım
duymuşsunuzdur. Kanımca, bu tanımlar marka yöneticilerine yol göstermektedir.
Marka Yönetimi’nin temel hedefi marka değeri yaratmaktır.
Yani ürünün tüm maliyetleri üzerine konabilecek makul karın da üzerinde kar
koyabilmeyi sağlayacak soyut bir değer yaratmaktan bahsediyorum.
Marka Yöneticileri, tüketicilerin ederinden daha fazla
ödemesine rağmen mutsuz olmadıkları, hatta ederinden daha fazla ödedikleri için
mutlu oldukları markayı yaratmaya çalışır.
Marka Yöneticileri, satışçıların aksine, markayı fiyat
rekabetine sürüklemez.
Marka Yönetimi’nin aşamalarını şöyle sıralayabiliriz.
- Konumlandırma
- Pazar
ve rekabet araştırması,
- Hedef
kitle belirleme (segmentasyon)
- Ürün
konsepti
- Hizmet
konsepti
- Marka
konsepti
- Hedef
Kitle
- Tüketici
araştırması
- Ürün
- Ürün
geliştirme, üretim ve ArGe
- Görsel
Kimlik
- kurum
ve marka brandingi, web, ambalaj, etiket, tabela, dekorasyon..vb
- Fiyat
- B2B
ve B2C fiyat, ödeme koşulları ve kolaylıkları
- Bulunurluk
- Toptan
ve perakende bulunurluk, alternatif bulunurluk, depolama ve nakliye
- Satış
- Satış
departmanı ve ekibi, aracılar ve satış kanalları, bireye ve kuruma satış
- Satış
Geliştirme
- Somut
satın alma nedenleri yaratma
- Tanıtım
- Reklam,
coverage, etkinlik, sponsorluk, birebir tanıtım
Bir marka yöneticisi yukarıdaki aşamaları doğru kurgulayarak
ve etkili yöneterek markasının değerini artırabilir.
Markalaşmak için Marka Yönetimi’ne önem vermelisiniz.
Markanızın değerlerini, kişiliğini, kimliğini, stratejilerini hiçbir zaman
delmemelisiniz.
Markalaşmak sizlere şunları kazandıracaktır.
- Markanızın
hedeflenen zihinlere yerleşmesini sağlar. Tüketiciler sürpriz yaşamamak
için bilinen markaları almayı tercih ederler.
- Markalaşmış
bir ürüne tüketiciler daha fazla para ödemeye hazırdırlar. Bu da daha
fazla kar marjı demektir.
- Günümüzde
tüketici, satınalma ve seçim yapma kararını çoğunlukla (%80) satış
noktasında vermektedir. Bu yüzden rafta rekabet halindeki markalardan
tanınmış olanının tercih edilme yüzdesi daha yüksektir.
- Markalaşmış
ürünler toplumda prestij sembolü olarak görülür. Statüsel değerleri
vardır. Bu yüzden tercih sebebidirler.
- Markalaşmış
bir ürünün tüketicileri fiyat oynamalarına daha duyarsızdırlar. Kriz
dönemlerinde ve fiyat artmalarda en az müşteri kaybeden firmalar güçlü
markalara sahip olanlardır.
- Güçlü
markaya sahip bir firma borsada daha değerlidir. Sadece markasını
devrederek de büyük kazançlar sağlayabilir.
- İnsanlar
markalaşmış kurumlarda çalışmayı tercih eder.
Doğru ve etkili Marka Yönetimi’nin markamıza, satışlarımıza
ve firmamıza katkıları çok büyük olacaktır.
Markalaşmak için Marka Yönetimi şart. Ne dersiniz?
Web sitem: www.muratsaylan.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder