Konumlandırma nedir?
Konumlandırma; markanızı hangi kesimlerin nasıl algılamasını
istediğinize verdiğiniz cevaptır. Tabiî ki etkili bir konumlandırma için
ürününüzün fiziksel ve duygusal özelliklerinden yola çıkmalısınız. Ürününüzü
taşıyamayacak bir konumlandırma peşinde koşmamalısınız.
Konumlandırma pazardaki boşluklara ve rakiplerden
farklılıklarınıza göre belirlenmelidir.
Konumlandırma bir ürüne isim vermeden önce yapılmalıdır.
Konumlandırmaya göre isim ve logo belirlenmelidir. Yani pazarlamanın ilk ayağı
konumlandırmadır.
Reklam sektöründe “konumlandırma” kelimesi genelde imaj boyutuyla
kullanılır. Konumlandırmayı sadece imaj boyutuyla ele aldığınızda maalesef
konumlandırma yapmış olmuyorsunuz. Geçici bir yanılsama yaratmış oluyorsunuz.
Sadece imajı farklılaştırarak konumlandırma yapmaya çalışmak, bir çeşit
illüzyon yapmaktır, göz boyamaktır. Etkisi çabuk geçer. Foyası çabuk ortaya
çıkar. Aynı konumlandırmayı daha iyi sahiplenen (hakkıyla veya illüzyonuyla)
bir rakip çıkınca imajınız kaybolur, söner.
Oysa ki; imaja gelesiye kadar, üründe, fiyatta, ambalajda, tasarımda,
dağıtımda, satış noktalarında, hizmette, hatta marka mimarisinde farklılaşmaya
ihtiyaç var. Tüm bu alanların kombinasyonuyla elde edilen pozisyondur
konumlandırma.
Konumlandırma çalışmasının süreçleri
nelerdir?
Konumlandırmanın belirlenmesi ve konumlandırmanın hedef kitleye
kabul ettirilmesi olarak 2 aşamadan bahsedebiliriz.
Konumlandırılmanın belirlenmesi süreçleri için;
·
Ürününüzün fiziksel ve duygusal özelliklerini net bir şekilde
ortaya koymalısınız,
·
Rakip markaların konumlandırmalarını belirlemelisiniz.
·
Ürününüzün tüketicilerini incelemeli, onları segmente etmeli ve
hangi segmente satış yapmak istediğinizi belirlemelisiniz.
·
Seçtiğiniz segmentin demografik ve psikografik analizini
yapmalısınız.
·
Konumlandırmanız ışığında ürünü geliştirmelisiniz.
·
Konumlandırmanız ışığında fiyatınızı belirlemelisiniz.
·
Konumlandırmanız ışığında isim ve slogan belirlemelisiniz.
·
Konumlandırmanız ışığında logo ve ambalaj belirlemelisiniz.
·
Konumlandırmanız ışığında satış noktalarınızı belirlemelisiniz.
Konumlandırmanın hedef
kitleye kabul ettirilmesi için;
·
Konumlandırmanız ışığında mağaza ambiyansınızı yaratmalısınız.
·
Konumlandırmanıza uygun reklam, tanıtım, halkla ilişkiler ve
doğrudan pazarlama mesajları üretmeli ve yaymalısınız.
·
Tüm çalışanlarınız konumlandırmanıza uygun bir şekilde markanızı
temsil etmelidir.
Konumlandırma çalışması yaparken hangi
unsurlara dikkat etmek gerekir?
Konumlandırma bir kere belirlenir ve yıllarca devam
ettirilmelidir. “Medeniyet ısrardan doğar” diye bir deyim vardır. Konumlandırma
da ısrardan doğar.
Beyaz eşya markaları arasında kendisine “dayanıklı ev aletleri”
diyerek ve bunu ispatlayacak ürün ve reklamlar sunan Profilo’nun belirlediği
konumlandırmada 5 yıldır ısrarla yürümesini doğru buluyorum. Bu konumlandırmayı
50 yıl daha sürdürmelidir. Konumlandırmasının hakkını verecek daha güçlü ürün
ve tanıtımlar yapmaya da devam etmelidir. Bu konumlandırma onu beyaz eşya
markaları arasında fark edilir ve farklı bir konuma yavaş yavaş taşımaktadır.
Her geçen gün bu konumlandırmanın ekmeğini daha fazla yiyeceğine inanıyorum.
Profilo’nun “dayanıklı ev aletleri” konumlandırmasına imza atanları tebrik
ederim.
Konumlandırma ve rekabet arasındaki
ilişki nedir?
Rekabette en önemli konu tüketici karşısında fark edilir olmaktır.
Bunun birinci şartı da rakiplerinizden farklılaşmaktır.
Konumlandırma çalışmasının birinci sorusu “ne yaparsak markamız rakiplerimizden daha farklı algılanır?”
olmalıdır.
Ürünün formundan tasarımına, isminden ambalajına, reklamından
satış noktasına bir dizi değişken üzerinde çalışma yapılarak rakiplerinizden
farklılaşabilirsiniz.
Farklılık fark edilmeyi kolaylaştırır. Bu da rakiplerinizden
sıyrılmanızı sağlar.
Konumlandırma ve algı arasındaki ilişki
nedir?
Tüketiciler mesaj bombardımanı altında. Bu bombardıman karşısında
ezilmemek için algı eşiklerini yükseltmiş durumdalar. Medyada, mağazada veya
komşusunda karşılaştığı markalara karşı bir “görmemezlikten gelme” tavrı
içerisindeler. Hatta görmemeye çalışıyorlar.
Bir markayı fark etmeleri için o marka tüm boyutlarıyla iyi
konumlandırılmış olması gerekiyor. İşte o zaman tüketiciler markayı görmeye
başlıyorlar.
Ülkemizdeki başarılı konumlandırma
örnekleri nelerdir? Bu örnekleri başarılı kılan
nedir?
Yeni markalardan örnek vermek isterim.
İnfrared ısıtıcılar basit teknolojiye sahip oldukları için
tüketiciler ve üreticiler bu ürünü emtia gibi görüyorlardı. Ufo, infrared
ısıtıcıların da önemli bir ev eşyası olduğunu, estetiğin ve kalitenin bu üründe
de aranması gerektiğini düşünerek bir konumlandırma yarattı ve markalaştı.
Arçelik, Vestel ve Profilo gibi ev eşyası firmalarından daha fazla infraredli
ısıtıcı satıyorlar.
Collezione’un hedef kitle seçimi, bu hedef kitlesinin
beklentilerine uygun trendi giysileri uygun fiyata uygun zamanda sunması da bir
konumlandırma dehasıdır bence. Neredeyse hiç reklam yapmadan 250’nin üzerinde
satış noktasına sahip olabilmesinin nedeni de budur.
Dünya gazetesi de bir konumlandırma harikasıdır. İş dünyasının
gazetesi olarak yıllar önce kendisini konumlandırmıştır ve hala dimdik
ayaktadır. Tabii bu konumlandırmanın hakkı olan bir gazete çıkarmakta ve hatta
ekleriyle konumlandırmasını desteklemektedir. Karşısına iş dünyasının gazetesi
olma iddiasıyla çıkan bir çok gazete tarihe gömülürken, Dünya gazetesi yoluna
emin adımlarla ilerlemektedir.
Bu örneklerden de anlaşılacağı gibi konumlandırmanızı savunmanız,
derinleştirmeniz, köpürtmeniz markalaşma başarınızın en önemli unsurudur.
Web sitem: www.muratsaylan.com
Yazılarımı olduğu gibi veya kısmen alıp kullanan arkadaşlardan ricam kaynak göstermeleri ve izin almalarıdır. Emek ve fikir hırsızlığı yapanları kınıyorum. Yukarıdaki yazım aşağıda linki bulunan web sitesinde kaynak göstermeden ve izin alınmadan kullanılmaktadır.
YanıtlaSilhttp://www.istedanismanlik.com/markakonumlandirmasi.asp
Bu web sitesinin sahibi profesörü kınıyorum. Daha önce de bir yazımı çalıp yayınlamıştı ve kaldırmasını istediğimde hakaretler etmişti. (İsteyene o yazışmaları gönderebilirim.) Şimdi de bu sayfadaki yazımı aynen kullanmış. Kendisi makale üretemeyen, akıldan, fikirden ve vicdandan yoksun bu profesörü sizlere havale ediyorum. (Bundan sonra benden çaldığı yazıları web sayfasından kaldırsa da bu profesörü affetmeyeceğim. Yaptığı hırsızlığın ekran fotoğraflarını çektim ve avukatımla noterde tespit ettirdim. Çaldığı yazılarımı silse de kanıtlar hep bende duracak. Bu yavuz hırsızı her yerde afişe edeceğim.)