Firmalarda satış genelde dört tiptir; birincisi mağazadan
bireylere perakende satış, ikincisi kapıdan kapıya bireylere perakende satış,
üçüncüsü ofisten kurumlara satış, dördüncüsü de sahada dolaşarak bayilere
toptan satış.
Bayilere toptan satış için firmalar; müdürüyle ve saha
satıcılarıyla geniş bir ekip kurmak zorundadır. Bu ekibin istenen hedefleri
gerçekleştirmesi için disiplinli ve kararlı çalışması gerekir. Bunu sağlayacak olan da satış müdürüdür.
Bir şirketin en önemli yöneticisi satış müdürüdür
diyebiliriz. Çünkü satış yapıldığı sürece firmada çarklar döner, finansın,
üretimin, çalışanların, tedarikçilerin yüzü güler. Satış yoksa veya azsa firma
gün geçtikçe kan kaybeder ve kapanır. Firmada çarkları döndüren satış
departmanıdır. Bu departmanın performansı da satış müdürüne doğrudan bağlıdır.
İyi satış müdürleri üzerine düşen görevleri başarıyla
yerine getirip satışları istenen düzeylere getirebilirken, görev ve
sorumluluklarının bilincinde olmayan satış müdürleri ise başarısız olur. İyi
satış müdürleri stratejik ve taktik kararlar almada ve bu kararları uygulamada
başarılı olurken, kötü satış müdürleri gereksiz işlerle boğuşur. İyi satış
müdürleri planlı ve odaklı çalışıp gündemi belirlerken, kötü satış müdürleri günün
getirdiği gündemler içinde kaybolur. İyi satış müdürleri satışa dair ayrıntılı
performans takip tabloları kullanıp analiz raporlarıyla işini yönetmeye
çalışırken, kötü satış müdürü kötü gözlemlerine ve hassas olmayan hislerine
bakarak işi yönetmeye çalışır.
Bence bir satış müdürünü iyi veya kötü yapan en temel
faktör, iş tanımını bilip bilmemesidir. İyi olanların iş tanımlarını iyi
bildiklerini ve bu iş tanımlarına göre çalıştıklarını, dolayısıyla verimli ve
başarılı olduklarını gözlüyorum. Satış müdürlüğünde kötü performans gösteren
veya satış müdürlüğüne yeni başlayan arkadaşlara görev tanımı rafine bir şekilde anlatılabilirse onlar da başarıyı
yakalayacaktır.
Satış müdürünün en temel görevi şirketin kasasına para
(veya çek) getirmektir. Kasaya para
sokabilmek için tahsilat, tahsilat
için sevkiyat, sevkiyat için sipariş, sipariş için görüşme, görüşme için ziyaret
gerekir. Bu 5 önemli satış süreci satış müdürü tarafından tek tek ve her biri
aynı önemde ele alınmalıdır. Bu 5 önemli satış süreciyle ilgili dikkat edilmesi
gereken konular özetle aşağıdaki gibidir.
·
Ziyaret:
Dolaşan kurt avlanır. Bir satış ekibi ne kadar çok ziyaret gerçekleştirirse
satış hedeflerine ulaşması o kadar mümkün olur. Satıcıların ziyaret performansı
satış müdürünün ısrarcılığına bağlıdır. Ekibinden haftalık ziyaret planı
isteyen, bu ziyaret planlarını kılı kırk yararak inceleyip mükemmelleştiren,
mevcut bayilerin yanı sıra aday bayilere de uğramalarını sağlayan mağaza müdürü
ekibinin yeterli sayıda ziyaret yapmasını sağlayacaktır. Bayilere veya
potansiyel alıcılara yapılan ziyaretler düzenli aralıklarla olmalıdır. Bölge
bazlı ziyaret taraması planı yapılmalıdır. Satıcıların daha çok sahada olmaları
için mobil teknoloji ve olanaklardan yararlandırılmaları gerekir. Satıcılar,
takip edilmezlerse sahadaki vakitlerini hovardaca kullanabilirler. Hatta sahaya geç çıkmak, sahadan erken
ayrılmak, sahadayken özel işleriyle uğraşmak gibi suiistimaller yapabilirler.
Araç takip, telefondan takip gibi teknolojiler kullanılarak satıcılar satış
müdürü tarafından denetlenmelidir.
·
Görüşme:
Satıcıların bayide geçirdiği zamanın kalitesi çok önemlidir. Bir satıcı bayiye
girdiği zaman önce bayi sahibine değil, rafa ve tezgahtarlara yönelmelidir.
Raftaki kendi ürünlerini ve rakip ürünleri incelemeli, raf düzenlemesi yapmalı,
tezgahtardan satışlarla ilgili bilgi almalıdır. Rafta eksilen ürünler yerine
depodan ürün çıkartılmasını sağlamalı ve rafa dizmelidir. Rafta ambalajı
bozulan ürünleri düzeltmeli, tozlananları temizlemeli, son kullanım tarihi
geçenleri geri almalı, son kullanım tarihi yaklaşanları öne dizmelidir. Bu esnada da bayinin vermesi gereken siparişi
tezgahtarla birlikte hazırlamalıdır. Sonra bayinin yanına giderek, satış
görüşmesini yapmalı, bayinin beklentilerini, üründen memnuniyetini, varsa
firmadan taleplerini öğrenmelidir. Firmasının yeni politikalarını anlatmalı,
yeni ürünlerini göstermeli, yeni katalogunu bırakmalı, bayiye firma taleplerini
iletmelidir. Ardından hazırladığı siparişi bayiye sunarak ekleme veya çıkarma
talebini öğrenmelidir. Satış kapama yaparak siparişi onaylatmalıdır. Bayiden
ayrılmadan önce de bakiye için talepte bulunmalıdır. Satıcının bayide
geçireceği süre en fazla 45 dakika olmalıdır. Bu süre içerisinde bayiden
istediklerimizi (sipariş, tahsilat, daha fazla teşhir, satışta öneri önceliği) alabilmeliyiz.
Satış görüşmesinin başarılı olabilmesi için satış müdürü satıcılarına ürünü ve
markayı nasıl sunmaları gerektiğini, rakiplerden farklılaşılan noktaları nasıl
anlatmaları gerektiğini göstermelidir. Onlara satış teknikleri eğitimi
vermelidir. Satışta ne yapmaları gerektiğini farklı farklı eğitimlerle
göstermelidir. Eğitimde tekrar önemlidir. Satışçılarda tavır değişikliği yaratabilmek
için aynı tema farklı slaytlarla ve söylemlerle tekrarlanmalıdır.
·
Sipariş:
Satış müdürü aylık hedefin %30 veya %40 üzerinde sipariş toplanması için uğraş
vermelidir. Satıcıların topladığı siparişleri günü gününe takip ederek bu defin
yakalanmasını sağlamalıdır. Bayiler genellikle siparişlerini kataloglara
bakarak verirler. Burada satıcı devreye girmeli ve bayiyi stokta bulunan
ürünlere yönlendirmelidir. Bunu yapabilmesi için de satıcının elinde güncel
stok bilgisi bulunmalıdır. Eğer bayi stokta olan ürünlerin yanı sıra olmayan
ürünlerden de sipariş verdiyse, satıcı bu ürünlerin stoka ne zaman gireceğini
ve dolayısıyla ne zaman sevk edileceğini de bayiye söyleyebilmelidir. Bunun
için de katalogdaki tüm ürünlerin stoka girme tarihleri satıcılara
verilmelidir. Birçok firmada satış ekibi hedeflere uygun sipariş toplar ama
depodan bayilere yeterince mal sevk edilemez. Yani yok satarlar. Bunun iki
nedeni vardır. Birincisi üretim (veya tedarik) departmanı depoya zamanında ve
yeterli miktarda ürün indiremiyordur. İkincisi satış ekibi bayileri stoktaki
ürünlere yönlendiremiyordur. Bu sebeplerden dolayı firmanın bekleyen
siparişleri dağ gibi olur. Tabii bayiler de bir yere kadar beklerler ve
sonrasında siparişlerini iptal ederler. Bu da sadece satış kaybı değil, bayi
kaybı anlamına bile gelebilir. Satış müdürü sık sık depoya inerek bekleyen siparişlerin
gerçekten beklemesi gerekip gerekmediğini kontrol etmelidir. Satış müdürü
toplanan ve bekleyen siparişleri günü gününe takip etmeli, satıcıları ve
bayileri siparişlerinin akıbeti konusunda bilgilendirmelidir. Her sipariş satış
müdürünün onayından geçmeli, ödemesi problemli bayilerin siparişlerinin
gönderilip gönderilmeyeceği kararı satış müdürü tarafından verilmelidir. Satış
müdürü siparişler üzerinden analizler yaparak üretimi bilgilendirmelidir.
·
Sevkiyat:
Satış müdürü her gün ne kadar sevkiyat yapıldığını, hangi bayilere hangi
siparişlerinin gönderildiğini takip etmelidir. İdeal olan dün toplanan
siparişler kadar bugün sevkiyat yapmaktır. Ama bu her zaman mümkün olamaz,
dolayısıyla bekleyen siparişler oluşur. Bekleyen siparişlerin bir sınırı
olmalıdır. Satış müdürü günlük sevkiyatların olabilecek en yüksek düzeyde
olması için çaba göstermeli ve bekleyen siparişleri belli bir seviyede
tutmalıdır. Bunu yapabilmesi için de üretimle çok iyi diyalogda olması da gerekir.
Sevkiyat demek fatura kesmek demektir. Satış müdürü ve satıcılar çok iyi olsa
da ürün sevk edilemediği sürece satış yapılmış olmaz. Maalesef firmalar
depolarına çok vasıfsız personel koydukları için, depoda mal olmasına rağmen
müşterilere sevkiyat yapılmadığı olur. Bunun sebebi işten kaytarma da olabilir,
kaydi stok ile fiziki stok arasındaki tutarsızlık olabilir, depocuların malı
depoda bulamaması olabilir, siparişlerin bir koliyi doldurmaması olabilir.
Satış müdürü bekleyen siparişlerin neden beklediğini yerinde (depoda) bizzat
görmelidir. (Aslında bitmiş mamül deposunun satış müdürünün de kontrolünde
olması daha sağlıklıdır.) Kargoya verilen ürünler için bayilerin aranması ve
haber verilmesi de önemlidir. Böylece bayi kendisine gelecek toplu mal için
rafında ve deposunda hazırlık yapabilir. Satış müdürü bu bilgilendirmenin
yapılmasını da sağlamalıdır.
·
Tahsilat:
Satış, para veya evrak kasaya girince tamamlanır. Satıcılar, satış görüşmesinin
doğası gereği, satmaya çalışırken fiyatı ve ödeme koşullarını bayiye
bildirseler dahi tahsilat kısmında çekingen ve/veya tavizkar davranırlar. Çünkü
bazı bayilerin “para isteme benden buz gibi soğurum senden” tavrı satıcılarda
travma oluşturmuş ve ödeme istemede (tahsilat yapmada) isteksiz olmalarına
neden olmuştur. Ayrıca bayiyi kaybetmemek ve daha çok satış yapmak adına
anlaşmaya aykırı vadelerde ödeme almak gibi tavizkar bir tutum içine de
girebilmektedir satıcılar. Satışta başarının sadece sipariş almakla olmadığı,
anlaşılan zamanda anlaşılan vadede tahsilat yapmanın da başarılı satışın önemli
bir parçası olduğu satıcılara defalarca anlatılmalıdır. Tahsilatlarda en önemli
konulardan biri de açık hesaptır. Açık hesap; bayiye ürünü faturasıyla birlikte
gönderilmiş ama henüz tahsilatı yapılmamış bakiye demektir. Açık hesap süresi
en fazla 30 gün olmalıdır. Yani bayi ürünü teslim aldıktan sonraki 30 gün
içerisinde ödemesini nakit veya çekle yapmalıdır. Piyasada genel kabul görmüş
uygulama ay içinde alınan malların toplam ederinin ay sonunda nakit veya çekle
ödenmesidir. Bir firmanın toplam açık hesap tutarı da yıllık satış hedefinin
%8’i (12’de 1’i) civarında olmalıdır. Satış müdürü toplam piyasadan alacak
tutarının bu miktarı geçmemesi için ekibini ve bayileri sıkıştırmalıdır. Bayilerden
ödeme isteme işi elbette öncelikle satıcılarındır, ardından finans da
bayilerden ödeme talep edebilir. Ama problemli bayilerden ödeme istemek satış
müdürünün de görevidir. Satış müdürü satıcıların tahsilatlarını tek tek kontrol
etmeli, bayilerden anlaşmaya uygun ödeme aldıklarından emin olmalıdır. Tahsilat
konusunda dik ve ısrarlı tutum sergileyen firmaların ödemelerini bayiler düzgün
yapar. Zorladıkları satıcılar eğer taviz veriyorsa o firmanın ödemelerini
aksatırlar. Tahsilatta tavizsiz, tatlı-sert ve takipçi satıcı satış müdürünün
eseridir.
Satıcının önündeki rol model satış müdürüdür. Eğer satış
müdürü yukarıdaki satış süreçlerini yakından ve ısrarla takip ederse, satıcılar
da bu süreçlere dikkat edeceklerdir. Yukarıdaki 5 satış sürecine satış müdürü
eşit zaman ve emek ayırmalıdır. Hiçbirini birbirinden üstün görmemelidir. Bu 5
süreci iyi yöneten satış müdürü başarılı olma yolunda çok önemli mesafeler kat
etmiş demektir.
Tabii satış müdürünün görev alanı sadece satış
süreçlerini kapsamıyor. Bir sonraki yazımda da satış müdürünün hakimiyeti
altında olması gereken konulara değineceğim.
Web sitem: www.muratsaylan.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder