İçinde bulunduğunuz pazar sadece nihai müşterilerden ve
bayilerden oluşmuyor. Sizi sürekli zora sokan bir de rakipleriniz var. Fiyat
kıran, daha iyi ticari koşullar sunan, yeni model çıkaran, yeni mağaza açan,
bayilerinizi kapan, satıcılarınızı kaçıran, sizin yeni ürün ve/veya hizmetlerinizi
kısa sürede taklit eden, reklam kampanyasına başlayan, dur durak bilmeden hamle
yapan rakiplerinizle sürekli mücadele etmek zorundasınız. Onların hamlelerine
çok zekice karşılık veremezseniz rekabette geri kalırsınız. Pazarda önemli bir
oyuncu olabilmeniz rakiplerinizin ataklarına ne kadar kısa sürede karşılık
verdiğinizle de doğru orantılıdır. Rakiplerinizden farklı bir şey sunabilmek
için de onları sürekli takip etmeniz gerekir.
Bu yazımda rakiplerinizi takip etmenini önemini ve faydalarını
size anlatmak istiyorum.
Şirketler aldıkları kararlar ışığında büyür/küçülür veya
yerinde sayar. Bir şirketin sağlıklı ve stratejik kararlar alabilmesi için
pazara olduğu kadar rakiplere de derinden bakması gerekir. Maalesef bazı
firmalar kafasını kuma gömen devekuşu misali çalışmakta ve etrafında şekillenen
rekabeti görmeden kararlar almaktadır.
Rakiplerinizin fiyat politikası, iskonto ve vade
uygulamaları sizin satışlarınızı düşürebilir. Rakiplerinizin bayilere veya
nihai tüketiciye sunduğu kampanyalar sizin satışlarınızı düşürebilir. Rakiplerinizin
güçlü satış teşkilatı ve avantajlı satış politikaları sizin satışlarınızı
düşürebilir. Rakiplerinizin penetrasyon (satış noktalarına yayılma) hızı sizin
satışlarınızı düşürebilir. Rakiplerinizin reklam kampanyaları sizin
satışlarınızı düşürebilir. Rakiplerinizin alternatif ve yeni tanıtım araçlarını
başarılı kullanması sizin satışlarınızı düşürebilir. Rakiplerinizin piyasaya
sunduğu yeni ürünler sizin satışlarınızı düşürebilir. Rakiplerinizin kurumsallaşması,
verimlilikte ve kalitede iyileşme sağlaması sizin satışlarınızı düşürebilir.
Satışlarınızı düşürme riski olan her şeyi takip etmek ve
önlem almak işinizin önemli bir parçası olmalıdır.
Rakipleriniz
hakkında neleri bilmelisiniz?
Rakiplerinizin güçlü ve zayıf yanlarını bulmalısınız.
Sizinle aynı ve farklı olan yönleri tespit etmelisiniz. Aşağıdaki sorulara
sağlıklı cevaplar bulursanız rakiplerinizi iyi analiz edebilirsiniz.
·
Pazardaki mevcut rakip firmalar kimler?
·
Rakiplerinizin sahipleri kim?
·
Rakiplerinizin üretim ve yönetim yerleri nerede?
Büyüklükleri ve özellikleri ne?
·
Rakiplerin üretim, yönetim ve dağıtım
kapasiteleri neler?
·
Rakiplerinizin satış kanalları ne? Hangi
kanaldan ne kadar ciro çıkarıyorlar?
·
Rakip firmaların ürünleri nerelerde nasıl
satılıyor?
·
Rakipleriniz hangi toptancılarla, hangi
bayilerle çalışıyor?
·
Rakiplerinizin kendilerine ait kaç şubesi/mağazası/satış
noktası var? Neredeler?
·
Rakiplerinizin kaç bayisi/franchisee’si var?
Neredeler?
·
Rakiplerin ciroları ve büyüklük sıralaması
nedir? Pazar payları nelerdir?
·
Rakiplerin brüt karı / brüt karlılığı nedir?
(Tahmininiz)
·
Rakiplerin net karı / net karlılığı nedir
(Tahmininiz)
·
Rakibinizin büyüme ve yatırım planları neler
olabilir?
·
Rakipler hangi hizmet ve/veya ürünlere sahip?
·
Rakiplerin ürünlerinin temel özellikleri neler?
·
Rakiplerin fark yaratan yöntemleri ne?
·
Rakiplerin fark yaratan departmanları hangisi?
·
Rakiplerin fark yaratan çalışanları kimler?
·
Hangi rakipler sizin bayilerinize saldırıyor?
·
Rakipler müşteri ilgisini çekmek için hangi
aktivite ve satış tekniklerini kullanıyorlar?
·
Rakiplerin reklam yatırımları ne kadar?
·
Satış öncesi müşteriye sundukları cazip
özellikler neler?
·
Satış sonrasında müşteriye sundukları cazip
özellikler neler?
·
Rakipleri seçen müşterilerin seçme nedenleri ve
memnuniyet düzeyleri nedir?
Yukarıdaki soruların cevapları ışığında iş ve pazarlama
stratejilerinizi belirlerseniz rakipleri geçme şansı yakalayabilirsiniz.
Rakipler hakkında ayrıntılı bilgiye sahipseniz onların
iyi yaptığı şeyleri örnek alıp, daha farklı neler yapabileceğinizi
düşünebilirsiniz. Bayilerinize ve tüketicilere daha iyi ürün ve hizmet sunmak
için neler yapmanız gerektiğini daha iyi görebilirsiniz.
Bazen işinizi daha iyi idare etmek için sadece
rakiplerinizi taklit etmek bile yeterli olabilir. Ama unutmayın bu durumda
takip ettiğiniz rakibiniz uçuruma doğru gidiyorsa siz de onunla birlikte
uçurumdan düşebilirsiniz. Özellikle fiyat rekabeti rakipleri taklit etmekten
doğmaktadır. Rakiplerinizi körü körüne taklit etmeyin. Takip ve analiz ettikten
sonra doğru karara ulaşmaya çalışın. Bir önceki yazımda (Şirketiniz neden
zararda) karar alırken nelere dikkat etmeniz gerektiğini ayrıntılı olarak
açıklamıştım. Bu yöntemi kullanmanızı öneririm.
Bazı firmalar satışa, pazarlamaya, bayilerine,
mağazalarına o kadar çok odaklanmışlar ki, rakiplerinin ne yaptığını çok
geriden takip ederler. Rakipleri takip etmek de bir beceri ve disiplin
gerektirir. Mutlaka rakipleriniz hakkında düzenli bilgi toplamaya yönelik bir
mekanizma kurmalısınız.
Rakipler hakkında
istihbarat toplamak
·
Rakiplerinizin ürünlerini satan bayileri ve
mağazaları ziyaret edip raftaki ürünleri inceleyin, hatta satın almanız daha
doğru olur.
·
Sahadaki satıcılarınız size rakipler hakkında
düzenli bilgi taşımalıdır. En iyisi onlarla ayda bir rakipler üzerine toplantı
yapmaktır. (Satıcılarınızdan sadece sözel veri değil, fotoğraflarla belgelenmiş
veriler isteyin. Bazı satıcılar bire bin katarak rakiplerinizi değerlendirecektir,
hemen manipüle olmayın)
·
Bayileriniz, rakipleriniz hakkında oldukça iyi
bilgilere sahip olduğu gibi, onları geçmeniz için önerilere de sahiptirler. Bayilerinizle
sadece rakipleri değerlendirmek üzere de görüşmelisiniz. Rekabete nasıl cevap
vermeniz gerektiği konusunda bayilerinizden güzel öneriler gelebilir.
·
Rakiplerinizin broşür, katalog, fiyat listesi,
kurumsal dergi, faaliyet raporu gibi dokümanlarını toplamaya çalışın.
·
Sektörünüze ait derneğe üye olun ve yönetim
kurullarında yer almaya çalışın. Burada karşılaştığınız rakiplerinizden
öğreneceğiniz çok şey olacak.
·
Rakiplerinizin web sitelerini her hafta düzenli
olarak ziyaret edin. Onlar zaten kendileri ve yaptıkları faaliyetler hakkında
çok iyi bilgiler sunacaktır.
·
Düzenli aralıklarla rakiplerinizin sahip ve
yöneticilerinin ad/soyadlarını Google’a girin. Medyaya verdikleri demeçlerden
çok faydalı bilgiler edinebilirsiniz.
·
Medya takip siteleri aracılığıyla rakipleriniz
hakkında medyada çıkan haberleri sıcağı sıcağına takip edebilirsiniz. Onlarla
çalışırsanız yazılı ve görsel basında çıkacak tüm haber ve reklamlar ertesi gün
masanızda olabilir. Rakiplerinizin verdiği reklamları çıkar çıkmaz görmeniz
gerekir.
·
GoogleAlerts sayesinde internete yansıyan
haberleri de anında öğrenebilirsiniz. Google’ın bu ücretsiz hizmetinden
yararlanmak için sadece rakiplerinizin adlarını girmeniz yeterli olacaktır.
Sonrasında onlar hakkında internette çıkan her haber anında sizin posta
kutunuza da gelecektir.
·
Eleman arayışlarınızda rakiplerinizin
çalışanları başvurduysa onlarla muhakkak görüşme yapın. Bu görüşmeler
rakiplerinizin işleyişi hakkında çok fikir verecektir. (Bazı boşboğazlar da işe
girmek adına çok değerli bilgiler vereceklerdir.)
Rakipler hakkında bilgi toplamak öncelikle satış ve
pazarlama departmanlarının görevidir. Her iki departmanınızdan da rakipler
hakkında her aybaşında rapor isteyin. Rekabete nasıl cevap vermeniz gerektiği
konusunda öneriler de içermelidir bu raporlar.
Rekabeti ensesinde hissetmeyen firmalar atalet duygusuna
kapılır ve geriden gelen rakiplerine geçilir. Umarım bu yazı sonrasında
rakiplerinize farklı bir gözle ve dikkatle bakarsınız.
Web sitem: www.muratsaylan.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder