Reklam sektörüne
girmek isteyenlerden ve üniversite öğrencilerinden çok sık duyduğum bir soru
var; “Stratejik Planlama’nın görevi nedir? Nasıl stratejik planlamacı
olabilirim?
Bu sorulara bu
yazımızda cevap vermeden önce stratejik planlama birimlerinin ajans
yapılanmasına nasıl girdiğine bir bakalım.
İkinci dünya savaşı
sonrasında batı ülkelerinde müthiş bir tüketim çılgınlığı başladı. Arz da
talebe yetişmek için çeşitler ve yenilikler sürüyordu pazara. 1960’lı yıllara
gelindiğinde reklamveren de ajans da kararlarını araştırmalara dayanarak
almanın daha sağlıklı olacağını düşünerek, “Araştırma Şirketlerine” siparişler
vermeye başladılar. Tüketicilerin tüketim alışkanlıklarını, içgörülerini ve
medya tüketimlerini araştırıyorlardı. Target Group Index (TGI) araştırması da
bu yıllarda başlamıştı. Tabii bu bir sorunu da beraberinde getirdi. Araştırma
sonuçlarını kim analiz edecekti? Araştırmaların ışığında kim iş, pazarlama ve
iletişim planlarını hazırlayacak (veya revize) edecekti?
İncelenmesi için
ajanstaki herkese dağıtılan pazar araştırması verileri hiç kimse tarafından
yeterince incelenmediği gözlemlenince 1960’larda, İngiltere’deki ajanslarda ilk
stratejik planlama birimleri kuruldu. Görevi, tüketici araştırmaları sipariş
etmek, tüketici araştırmalarından sonuçlar çıkarmak ve kreatif ekibi
bilgilendirmekti.
Özetlersek reklam
ajanslarında tüketici araştırmalarını yaptırtan ve/veya analiz eden bir birim
olarak kuruldu “Stratejik Planlama” departmanları. Başlangıçta stratejik planlama
daha çok sayısal verilere dayanıyordu. Reklam hedeflerini belirlemeye ve reklam
yayınının etkisini artırmaya yönelikti.
Stratejik Planlama
departmanında çalışanlar veri topluyor, uygun verileri bilgiye çeviriyor,
tespitlerde bulunuyor, fikirler geliştiriyor, strateji oluşturuyor ve plana
döküyordu. Tüm bunlar ajansın sorumlu olduğu markaların satışlarını ve
bilinirliğini artırmak içindi.
Ajanslarda böyle bir
birim kurulmadan önce de çarpıcı reklamlar yapıldı, ama stratejik planlama
sayesinde reklamı bir kerede ve doğru olarak yapma şansı arttı.
Stratejik planlamayla
birlikte stratejik planlamacıların da yıldızı parlamıştı. Aajanslarda araştırma
sektöründe çalışmış, pazarlama teorisine hakim, sosyolojiden anlayan, yaratıcı
zekaya sahip insanlar istihdam edilmeye başlanmıştı.
Günümüzde stratejik
planlama departmanları sadece tüketici görülerini değil çok daha fazla kaynağı
araştırarak stratejisini ve planını oluşturmaktadır.
Günümüzde stratejik
planlamacının görevi ve tanımı;
- Stratejik planlamacı,
algılatacak kadar yaratıcı, sattıracak kadar etkili iletişim faaliyetleri
oluşturmak için bilgi üreten ve bu bilgilerle reklam yapım paydaşlarını
etkileyen/yönlendiren kişidir.
- Stratejik
planlamacı reklamverenlerin markaları için “pazarlama iletişimi
stratejileri ve planları” hazırlar. Yaratıcı gruba verilmek üzere “creative
brief”
hazırlar.
- Stratejik planlamacı bir
hedefin nasıl başarılacağını planlayan kişidir: Daha iyi, daha etkili
reklam ve tanıtım faaliyetleri. Burada mesele, sadece betimleyici olmak
değil, harekete geçirici de olmaktır.
- Stratejik planlamacı, kendi
tasarladığı araştırmaları yaptırmayı, araştırma sonuçlarını çözümlemeyi,
buralardan fikir üretmeyi bilir.
- Stratejik planlamacı her
projenin başlangıcında, reklamın nasıl etkili olacağı üzerine "sil
baştan" düşünür. Ön yargılardan arınmış bir şekilde markaya,
tüketicilere, rakiplere ve sektöre bakar.
- Stratejik planlamacı stratejiyi
uygulatabilmek için de yaratıcı bölümle yakın temas halinde olmalıdır.
- İyi reklam bir bütündür.
Doğruyu yakalamak sabır ve ekip çalışmasını gerektirir. Stratejik
planlamacının konumu, yaratıcı grup ve müşteri ilişkileri bölümüne göre
"bağımsız ama eşit" olmalıdır.
- Stratejik planlamacının görevi
önce strateji oluşturmak sonra planlama yapmaktır. Belki de bu yüzden
kendisine “Strateji Planlamacı” veya “Stratejist” denmelidir. Rekabet
çağında reklamverenlerin ve reklam ajanslarının (sorumlu oldukları
markalar için) ihtiyaç duyduğu yegane şey “Strateji”. Onun için de bu işin
ve birimin adı “Strateji Planlama” dahi olabilir.
Ajansların stratejik
planlama departmanlarında çalışmayı düşünen gençlere tavsiyem, önce bir
araştırma şirketinde çalışmalarıdır. Sonra da pazarlama teorilerini
güçlendirmeleridir.
Tabiî ki araştırmacı
ve sabırlı olanlardan iyi stratejist çıkacağını belirtmeliyim. Elinizdeki
verilerle hiçbir zaman yetinmemek zorundasınız. Veri yığınlarını dikkatle ve
sabırla taramak durumunda olacaksınız. Bu araştırma sırasında strateji
kendiliğinden kafanızda belirmeye başlayacak.
Stratejik planlama
zevkli bir iştir ama kolay bir iş değildir.
Web sitem: www.muratsaylan.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder