Sürekli
değişim yaşanan iş dünyasının gereksinimlerinin doğal sonucu olarak,
pazarlamanın öğeleri de sürekli yenilik ve değişiklik göstermektedir. İşte bu
dinamizmin sonucu olarak çağdaş pazarlama yöntemleri arasına Doğrudan Pazarlama
da girmiştir.
Gittikçe
yoğunlaşan rekabet şartlarında, tüketiciye markayı kitlesel iletişim
araçlarıyla göstermenin, duyurmanın yanında; markayı birebir tanıtmaya ve son
satış noktasında aldırmaya karar verdirmenin avantajları işletmeler ve
araştırmacılar tarafından farkedilmiştir.
Kitlesel iletişimle paraları ve mesajı
geniş bir alana saçmaktansa, doğrudan pazarlama uygulamaları ile nokta atışı
yapmanın daha verimli kazanımlar getirdiği iş dünyasında konuşulur olmuştur. Günümüzde
yaşanan medya enflasyonu, mecra pahalılığı, mesaj kirliliği ve yeni medyanın
etkinliği firmaları daha etkili tanıtım stratejileri oluşturmaya itiyor. Bu
durum Doğrudan Pazarlama’nın yıldızının parlamasına yol açıyor.
Türkiye’de
önemi yeni kavranan bir araç olan
Doğrudan Pazarlama için bazen Direct Marketing, Birebir Pazarlama, Veritabanı
Pazarlaması, Relationship Marketing, Kişiye Tanıtım, Nama Satış gibi kavramlar
da kullanılmaktadır.
Temel
olarak hedef kitleye tek tek ulaşma
çabası olarak bakılabilir Doğrudan Pazarlama’ya. Aynı zamanda tüketiciden geri bildirim
sağlama olanağı da yaratan iki taraflı bir iletişim biçimidir. Doğrudan
Pazarlama, müşterileri bir bütün olarak değil tek tek algılar ve ona göre
mesajlarını kodlar. Müşteriyle yakından temas sağladığı için ilişkiseldir.
Halk
arasında ve iş dünyasında Doğrudan Pazarlama denince ilk akla gelen kapı kapı
dolaşan satıcılar ve ev hanımlarına yönelik satış örgütlenmeleridir. Doğrudan
Pazarlama hizmeti veren birçok “uzman” kuruluş da instore ya da outdoor
tanıtım/tattırma/numune ve broşür dağıtmanın Doğrudan Pazarlama’nın ta kendisi
olduğunu düşünür.
Yaygın
kullanılan Doğrudan Pazarlama şirketlerinin hizmetleri arasında; doğrudan
postalama, telefonla bilgilendirme ve teklif, tüketiciyi yaşadığı yerde ziyaret
etme veya gezdiği yerde bulma, satış noktasında aktivite yapma, son satış
noktasında ürününüzü farkedilir kılma, ürünü denetme, elden promosyon ve broşür
dağıtma... gibi aktiviteleri görüyoruz.
Aslında
Doğrudan Pazarlama’nın en eski ve bilinen tanıtım modeli olduğunu söylememiz
yanlış olmaz. Müşterilerle yapılan toplantıların, görüşmelerin, sunumların
birer Doğrudan Pazarlama aktivitesi olduğu kuşku götürmez. Bu açıdan
bakıldığında şirketlerin en çok bütçe ayırdığı pazarlama kalemlerinden birinin
Doğrudan Pazarlama olduğu görülür.
Doğrudan
Pazarlama kavramı daha iyi anlamak için ilk önce pazarlama karmasını hatırlamalıyız.
Ne karması bu? Literatüre baktığımız zaman pazarlamanın 4P’si olduğunu
görüyoruz: product, price, place, promotion. Bazıları buna people (hedef kitle
anlamında), pace (hız), presantation ve bir sürü başka P’ler daha ekliyor.
Promotion’ın
Türkçe karşılığı olarak genelde Pazarlama İletişimi deniyor. Tanıtım,
tutundurma, promosyon gibi adlar verenler de var. Pazarlama İletişimi’nin de
bir karması var.; reklam, halkla ilişkiler, satış geliştirme ve kişisel satış.
Doğrudan Pazarlama (direct marketing), kişisel satışın bir taktiğidir. Yani
satış ekiplerine yardımcı olan bir uygulamadır.
Kitlesel
iletişimle edilgen konumundaki müşterinin, doğrudan pazarlama ile birebir
iletilen mesaja tepki vermesi daha hızlıdır. Bu nedenle satışlara ivme
kazandırır. Satış ekibinin önündeki engelleri temizler. Satıcıların satış
yapmasını, tüketicilerin karar vermesini kolaylaştırır. Pazarlama uzmanları kimi
zaman Kişisel Satış yerine Doğrudan Pazarlama tabiri de kullanmaktadır. Çünkü
Doğrudan Pazarlama, Pazarlama İletişimi etkinliklerinin önemli bir dalı olarak
görülmektedir.
Doğrudan
pazarlamanın özelliklerini şöyle sıralamak mümkün
-
Birebirdir.
Kişiye/kuruma özel bir tanıtım şeklidir. Yüzyüze görüşmeler veya nama
mesajlarla yürütülür. İlişkileri güçlendirir.
-
İkna
edicidir. Tutumları değiştirmek ve duyguları etkilemek açısından idealdir.
-
Etkileşimlidir.
Geribildirim olanağı sağlar. Müşterinin görüşlerini direkt alabilirsiniz.
-
Ölçülebilirdir.
Aktivite sayısal olarak raporlanabilir ve takip edilebilir.
-
Bilgilendiricidir.
Pazarı ve müşterileri analiz etmek için önemli veriler sunar.
-
Satış
değildir. Tanıtımdır. Tüketicinin karar vermesini kolaylaştırır. Satış ekibinin
önündeki engelleri temizler.
-
Tüketici
sadakati oluşturur. Kendisi ile özel iletişime geçilen tüketici bundan memnun
kalacaktır. Bu fiyat rekabetinden markayı da koruyacaktır.
-
Bazı
uygulamaları müşteri veri tabanına ihtiyaç duyar. Yeni yeni duyduğumuz CRM
yazılımları, bu veri tabanlarını oluşturmak için üretilmiş çözümlerdir. Bu veri
tabanları sayesinde tanımlanmış hedef kitleye özelleştirilmiş tanıtım ve teklif
yapılabilmektedir.
Bu
özelliklerinden de anlaşılabileceği gibi Doğrudan Pazarlama, sadece yeni
müşteriler bulmak için değil, mevcut müşterilerin memnuniyetini ve satın
almalarını artırmak için de kullanılmaktadır.
Doğrudan pazarlamaya yapılan yatırımın
geri dönüşünün verimliliğini gören işletmeler ya bu konuda uzman kuruluşlar ile
çalışmaktadırlar ya da kendi doğrudan pazarlama ekiplerini kurmaktadırlar. Bu ekipler,
satış ekiplerinden farklı olarak, (üzerlerinde satış baskısı olmadan) ürünü
aracılara ve nihai tüketiciye birebir tanıtırlar. Kimi durumlarda satış ekibi
aracıyı ve perakendeciyi ürünü rafa koyması için ikna ederken, doğrudan
pazarlamacı da raftan ürünü satın alması için nihai tüketiciyi ikna etmeye
çalışır.
Öyle görülüyorki “Doğrudan Pazarlama” iş
dünyamızca giderek daha çok kullanılacak. Bizler de her geçen gün daha fazla ve
daha farklı doğrudan pazarlama uygulamaları göreceğiz.
Web sitem: www.muratsaylan.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder