Organize
perakendecilik Türkiye’de hızla büyüyor. Mağaza zincirine sahip markalara
halkın ilgisi artıyor.
Markalı
zincir mağazaların bir şubesine giren tüketici, esnaf tipi mağazalardan daha
iyi bir atmosferle karşılaşıyor. Işık, havalandırma, dekorasyon, ürünlerin
sergilenmesi ve personel daha iyi ve modern olduğu için buraları tercih ediyor.
Bu
mağazaları, üreticiler (markanın sahipleri) açtığı (ve açtırttığı) için arada
toptancı da yok. Dolayısıyla üreticiler için mağazalar açarak ürünlerini
tüketicilere sunmak daha garantili ve karlı.
Hem
daha çok tüketici çektiği, hem de daha çok kar bıraktığı anlaşılınca, zincir
mağazalara sahip markaların sayısı hızla artmaya başladı. Hazır giyim
mağazaları zincirleri, fast-food zincirleri, pastane zincirleri “franchising
modeli” ile yaygınlaşıyor, tüm Türkiye’de şubeleşiyorlar.
Tabii
bu süreçte birbirinin kopyası zincirler görmeye başladık. Farklılaşan,
dekorasyonundan ürün gamına farklı mağaza konsepti yaratmayı düşünen cesur
markalar görmekte zorlanıyoruz.
Aynılaşan
ürünlerin yaşadığı fiyat rekabetini ve karsızlığını, bu gidişle zincirler de yaşayacak.
Diğer
zincir mağazalardan farklılaşmak ve bu farklılığı korumak için, işin başında
özgün mağazalar açmak ve sürekli yenilikler yapmak gerekiyor
Mağaza
zinciri oluştururken en önemli konu “nasıl bir mağaza” ortaya çıkaracağınızdır.
Mağazacılık
konsept işidir.
- Kimleri
hedefliyorsunuz?
- Ne vaat
ediyorsunuz?
- Ne
sunuyorsunuz?
- Nasıl
sunuyorsunuz?
Bir
mağaza; kalite, hız ve her alanda uygunluk peşinde olan müşterileri
etkileyecek, onlara ürünler hakkında doğru ve eksiksiz bilgi vererek ürünü
tanımalarını sağlayacak, rahat vakit geçirmeleri için imkân yaratan,
beklentilerinin üzerinde müşterileri tatmin edebilecek bir mağaza atmosferi
yaratmalıdır.
Özellikle
mağaza atmosferi, çeşit zenginliği ve
hizmet kalitesi, ürün kalitesinden daha da önemlidir
Mağazanıza
hangi sosyo-ekonomik katmandan, hangi yaş grubuna ait, hangi değerleri taşıyan
insanlar gelecek? Mağazadaki ürünleri kimler kullanacak? Yani hedef kitleniz
kim olacak? Bunu çok net belirlemelisiniz. Hedef kitlenize ve vizyonunuza göre mağazanızın
atmosferini yaratmalısınız.
Bu
noktada, mağazacılıkta profesyonelleşmiş mimar ve dekoratörlerle
çalışmalısınız.
İnsanlar
bir mağazaya girdiklerinde çok çeşit görmek istiyorlar. “One stop shopping”den
hoşlanıyorlar. Yani, tek bir mağazadan ihtiyaçlarının büyük kısmını temin etmek
istiyorlar.
Onlara
bol çeşidin yanında tamamlayıcı ürünler, aksesuarlar, ürünlerinizle alakalı yan
ürünler de sunmalısınız.
Mağaza
personelinin tek tip kıyafete sahip olması, güler yüzlü, ilgili, bilgili ve
nazik olması ise çok önemlidir. Mağazadaki çalışanların performansı mağazanın
günlük cirosunu doğrudan etkiler. Mağaza personeli müşteriye karşı olumlu tutum
ve tavırlar içerisindeyse satışlar artar.
İstatistiklere
göre bir ziyaretçi mağazadaki ürünlerin %30’unu hakkıyla görebilmektedir.
%70’ini ise görememektedir. Eğer mağaza içindeki ürünler haftada bir yer
değiştirilirse, bir hafta sonra gelen ziyaretçi, büyük olasılıkla, yeni
ürünlerin geldiğini düşünecektir.
Mağazaların
içleri genelde reyon reyondur. Her hafta reyonların yerlerini değiştirmek imkansızdır.
Ama reyon içlerindeki ürünlerin yerlerini değiştirmek daha kolaydır.
Yine
de 6 ayda bir reyonların yerini değiştirmeniz sayesinde dinamik bir mağaza
intibası bırakabilirsiniz.
Orta
teşhir ünitelerini (gondol da deniyor) sürekli yenileyin ve yerlerini
değiştirin. Tüketiciler buralardaki ürünleri tüketmeye bayılırlar.
Mağaza
dekorasyonunuzu ise 2 yılda bir mutlaka değiştirin.
Tüm
bu değişiklikler sayesinde sadık müşterilerinizin mağazanıza gelmekten
sıkılmamasını sağlamış olursunuz.
Mağazacılıkta
mağazanın yeri, cephesi, vitrini, malların yerleşimi, iç teshirler, dekorasyon,
açılış ve kapanış saatlerinin uygunluğu, ürün ve hizmetlerin zamanında hazır
bulundurulması, tüm alışveriş boyunca doğru hizmetin sunulması, satış sonrası
hizmetlerin eksiksiz uygulanması, hep önemle üzerinde durulması gereken
konulardır.
Yabancıların
bir sözü vardır, “retail is detail” derler. Mağazacılık binlerce detaydan
oluşur. Mağaza zincirine sahip olanların yegane görevi bu detayları sürekli
iyileştirmektir.
Son
söz: Mağazanız güzel, müşteriniz bol olsun
Web sitem: www.muratsaylan.com