Her firma yer yıl satışlarını artırmayı hedefler.
Satışları artıracak olan da satış ekibidir. Bu yüzden patronlar en iyi
satışçıları ve satış müdürünü işe almaya çalışır. Satış departmanında müdüründen satışçısına,
sipariş toplayanından satış destekçisine kadar çok iyi tecrübelere sahip
insanları istihdam etseniz bile, eğer doğru bir satış yönetiminiz yoksa
satışlarınız artmayacak, hatta azalacaktır.
Satış yönetiminin iki önemli parçası vardır: Biri
strateji, diğeri de taktik. Strateji hedefler, hedef kitle, rekabet ve
farklılaşma ile ilgiliyken, taktik uygulamayla ilgilidir. Biri doğru yere
dükkan açmak, diğeri dükkanı doğru işletmektir. Biri köfte ise, diğeri ekmektir
(ne kadar ekmek, o kadar köfte misali).
Satış stratejilerini pazarlama departmanı hazırlamalı,
üst yönetim ve satış müdürü stratejiye son şeklini vermelidir. Satış stratejisi
belirlenirken, diğer yandan da satış müdürü önerilen satış stratejisini gerçekleştirmek
için uygulamaya yönelik taktikler geliştirmelidir. Satış stratejisi ve satış
taktiği birbirini bütünler olmalıdır. Bu yüzden satış yönetimine dair strateji
önerileri pazarlamadan gelse dahi, satış müdürünün taktik önerileri ışığında
revize edilmelidir. Strateji de taktik de aynı anda üst yönetimden onay
almalıdır.
Satış stratejileri de satış taktikleri de yıla girmeden
önce belirlenmeli ve yeni yılın başında satış ekiplerine deklare edilmelidir.
Satış stratejilerine dair alınabilecek kararlardan
bazıları şunlar olabilir;
·
Toptancı ve veya perakendeci bayilerle çalışmak
·
Büyük marketlerle ve veya küçük marketler ile
çalışmak
·
Firma ve veya franchise mağazaları açarak
tüketiciye ulaşmak, yaygınlaşmak
·
Ürünlerinizi kendi e-ticaret sitenizden ve veya
başka e-ticaret sitelerinden satmak
·
Yurtiçinde güçlü olunan bölgelerdeki gücü
pekiştirmek ve veya zayıf olunan bölgelerde güç kazanmak
·
Kamu kurumlarına ve veya özel sektöre ağırlık
vermek
·
Yeni satış kanalları (örneğin sanal mağaza, tele-satış
veya doğrudan satış ağı) açarak hedef kitlelere ulaşmak
·
Bavul ticareti ve veya ihracat ve veya
uluslararası pazarlama ile yabancı ülkelere girmek
·
Ticari müşterilerinize deklare edeceğiniz, hem
sizin hem de onlar için, rekabet edebilir ve karlılık getirici fiyatlama
politikanızı belirlemek
·
Sürümden kazanmaya çalışmak ve veya daha karlı
satarak kazanmaya çalışmak
·
Ödeme vadesine ve alım miktarına göre mevcut
müşterileri sınıflandırarak kötü müşterileri iyi müşteriler sınıfına getirmek
ve veya bırakmak
·
Stokları eritmek veya rakiplerin ataklarına
karşılık vermek için fiyat indirimi ve veya kampanya düzenlemek
·
Hangi bölgeden, hangi müşteri grubundan, hangi
ürün kategorisinden (veya markadan) ne kadarlık ciro ve kar çıkarılması
gerektiğini belirlemek
·
Satış departmanının yukarıdaki hedeflere
ulaşması için ne kadarlık bütçeyle çalışması gerektiğini belirlemek.
Pazarlama departmanından gelen satış stratejisine üst
yönetim ve satış müdürü itirazlarını ve katlılarını belirtecektir. Karşılıklı
görüş alışverişi sonrasında satış stratejisine nihai şekli verilecektir.
Satış stratejisi ilk tartışmaya açıldığında satış müdürü satış
stratejisini hayata geçirmek için ekibini nasıl sevk ve idare edeceğini
kurgulamaya başlamalıdır. Bu kurgu ışığında satış stratejisine son şekil
verilmelidir. Böylece satış stratejisi belirlendiği gibi, uygulamaya dair
taktikler de belirlenmiş olacaktır.
Satış departmanından beklentileri ve departmanına ayrılan
bütçeyi öğrenen satış müdürünün satış taktiklerine dair üst yönetime sunacağı
önerilerden bazıları şunları olabilir;
·
Hedeflerin başarılması için hangi dönemde kaç
satışçı alınacağını belirlemek
·
Satışçıların her birinin hangi alanlara (bölge,
müşteri grubu, ürün kategorisi) yöneleceğini belirlemek
·
Her bir satışçıdan aylık ciro beklentisini
belirlemek
·
Günlük, haftalık, aylık ve yıllık bazlarda ne
kadar müşteri ziyareti yapılacağını belirlemek
·
Merkezdeki ve sahadaki satışçıların olanaklarını
belirlemek
·
Satış ekibinin kullanacağı, hedef müşteri
gruplarına yönelik tanıtım enstrümanlarını belirlemek
·
Prim sistemini belirlemek
(Fark ettiğiniz gibi satış taktiklerinin büyük bölümü
satışçıların performansını artırmaya yöneliktir. Çünkü satışlar, satışçıların
performansıyla doğrudan orantılıdır. Satışçıların performansını artırmaya
yönelik yapılması gerekenleri başka bir yazımda ele alacağım)
Satış yönetiminde strateji ve taktik senkronize
kurgulanırsa satışta başarı gelir. Kurguyu yapabilecek seviyede bir patronsanız
veya satış stratejisi getiren bir pazarlama müdürünüz ve bu stratejiyi
destekleyecek satış taktikleri geliştiren bir satış müdürünüz varsa satış
yönetimini yapabiliyorsunuz demektir. Gerisi çorap söküğü gibi gelir. (Yani
satışlar kendiliğinden artar.)
İnternet Sitem: www.muratsaylan.com
Satışçılar ve satış müdürleri ellerine hangi ürünü
verirseniz verin satabilecek nitelikte insanlardır. Zaten kendileri de bu iddiadadırlar.
Onlar sizden mantıklı bir satış
stratejisi ve bu stratejiyi hayata geçirebilecek olanaklar ile uygulama
taktikleri isterler sadece.
Tabii, bir de satışçıları satış hedeflerinin
başarılabileceğine inandırmak gerekiyor. Bu inandırma çabasının yarısı
rakamlara yarısı da motivasyona dayalı olmalıdır.
·
Rakamlar; sektörün büyüklüğünü, sektörün büyüme
yüzdesini, rakiplerin büyüklüğünü ve rakiplerin pazar payını içermelidir. Bu
bilgileri 2-3 saatlik internet araştırmasıyla edinebilirsiniz. Bu rakamlarla
yapacağınız kıyaslamalar tüm satış ekibinde, onlar başarabiliyorsa biz de
başarırız hissi doğuracaktır.
·
Motivasyona gelince; hedefe ulaştıracak zeka ve yeteneğin zaten
satış ekibinde var olduğuna, odaklanırlarsa kendi rekorlarını kırabileceklerine,
müşterilerle kuracakları güçlü bağla daha karlı satışlar yapabileceklerine
satışçıları inandırmaktır. Tabii önce buna siz inanmalısınız. (Maalesef
günümüzde patronlar dahi satışın fiyat kırmakla artacağına inanmaktadır.
Dolayısıyla satışçılar da daha iyi fiyat verilmezse satamayacaklarına
şartlanmışlardır. Motivasyon asıl bu algıyı kırmak için olmalıdır)
Kısaca, satışı yönetmek demek, satış departmanına ilham,
olanak ve yön vermek demektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder