Firmalarda en sık değişen yönetici herhalde satış müdürüdür.
Özellikle de sahaya çıkan satış ekipleri olan firmalarda satış müdürlerinin
kariyerleri çok kısa olur. Bu tip firmalardan bana en çok gelen talep de “Murat
Bey bize çok iyi bir satış müdürü lazım, bulabilir misiniz” oluyor. Satış
müdürü öğütme fabrikası olan bu firmalara yönetici önermektense, kendilerini
sorgulamalarını öneriyorum.
Patronlar ve genel müdürler, satış müdürünün görev
tanımını yapmadıkları (ve ondan
beklentilerini belirlemedikleri) sürece bu pozisyona satış ekibinin en
başarılısını atasalar da, başka firmadan başarılı bir satış müdürü transfer
etseler de yeni satış müdüründen yeterli performansı alamayacaklardır.
Yapılması gereken aslında çok basit ve nettir. Eğer satış
müdürünüzden nasıl bir performans beklediğinize karar verebilir ve bunu yazılı
hale getirirseniz, alacağınız satış müdürünün başarılı olma ihtimali artar. Ama
siz ne istediğinizi bilmezseniz yeni satış müdürü ne yapacağını bilemez,
ağzıyla kuş tutmaya çalışır, siz de sinir olur ve işine son verirsiniz.
Satış müdüründen
beklentileriniz ne mi olmalı?
·
Satış müdürüne öncelikle hedef vermelisiniz.
Yıllık, aylık hedeflerin yanı sıra, bölgeler ve iller bazında, satış kanalları
ve/veya müşteri segmentleri bazında da hedef vermelisiniz. Ayrıca markalarınız
ve/veya ürün kategorileriniz bazında da hedefler vermelisiniz. Ortalama iskonto
oranı, açık hesap miktarı, bekleyen sipariş oranı, gibi hedefler de
verebilirsiniz. Satış müdürü hedefler üzerinden sorgulanacağını bilmelidir. Hedefleri
gerçekleştiremezse işten alınacağını hissetmelidir. Satış müdürü, hedeflerin
belirlenmesinde pazarlama departmanı ile birlikte çalışmalıdır. Hedeflerin
gerçekleşmesi için satışı nasıl yöneteceğinin ve yönlendireceğinin planını
yapmalı ve üst yönetime sunmalıdır.
·
Satış müdüründen bizzat kendisinin satış
yapmasını veya bazı bayilere bakmasını istememelisiniz. Satış müdürü satış yapmakla değil, ekibini yönetmekle
meşgul olmalıdır. Satış yapmaya çalışan müdürler satış ekibini yönetemez.
Unutmayın; zaten müdürlük yapmayı beceremeyenler satıcı gibi davranıp satışa
çıkar. (Böylece enayi patronlarının gözünü boyar. Bu tip satış müdürlerine aldanan
patronlar da hiçbir zaman iyi bir satış departmanına ve satış müdürüne sahip
olamaz. Dolayısıyla pazar kaybeder. Sonra da neden gerilerde olduğunu düşünürler.)
·
Elbette satış müdürünüzden bayileri ziyaret
etmesini isteyebilirsiniz. Ama bu ziyaretler tanışma amaçlı veya nezaket icabı olmalı,
mümkünse bayiden sorumlu satıcının eşliğinde yapılmalıdır. Satış müdürü zaman
zaman çeşitli vesileler ile bayileri telefonla aramalıdır. Bu aramalarda; pazar
hakkında bilgi sahibi olmaya çalışabilir, satıcıdan ve ürünlerden memnuniyeti
öğrenmeye çalışabilir, tahsilatlar hakkında talep ve/veya uyarılarda
bulunabilir. Satış müdüründen bayilerinizi iyi tanımasını istemelisiniz.
·
Satış müdürünüzün bayileriniz üzerinde etkisi
olmasını istemelisiniz. Satış müdürü, satıcıların bayilerle yaşadığı
problemleri çözebilecek olgunlukta ve kıvrak zekada olmalıdır. Satış müdürünüz
bir bayinizi aradığında, bayiniz heyecanlanmalı, satış müdürünüzün sorularına
ve taleplerine derhal cevap vermelidir. Bunu yapabilmesi için satış müdürünüzün
bayi gözünde bir ağırlığı ve yaptırım gücü olmalıdır. Bunu sağlayabilmek için
satış müdürünüze arka çıkmanız gerekir.
·
Satış müdürünüzden gecikmiş açık hesapların
kapanması için harekete geçmesini istemelisiniz. Satış müdürü ödemelerini
aksatan, anlaşmaya aykırı vadede çekler gönderen, ay sonunda açık hesabını
kapamayan bayileri arayıp (veya ziyaret edip), münasip bir dille uygun
tahsilatları yapabilmelidir. Tahsilat yapılabilmesi için ekibini harekete
geçirebilmelidir.
Satış
müdürünüzden satıcılarınıza eğitim vermesini istemelisiniz. Satıcıların yeterli
ve yetersiz yanlarını analiz ederek birden fazla eğitim programı geliştirmesini
ve bu eğitimlerin bazılarını bizzat kendisinin vermesi gerektiğini
söylemelisiniz. Satıcıların satarken nelere dikkat etmeleri gerektiği, bayilere
nasıl yaklaşmaları gerektiğini satış müdürü anlatmalıdır. Ürün eğitimini de
satış müdürü vermelidir. Unutmayın; eğitim veremeyen satış müdürü ekibine ilham
da veremez. Satış müdürünün eğitim ve toplantı için ekibini bir araya
toplamasını gereksiz bulmamalısınız. Satış müdürü hazır-cevap olmalıdır. Satıcılardan gelecek her soruya ve itiraza
tatmin edici cevaplar verebilmelidir.
·
Satış müdüründen iyi bir satış ekibi
oluşturmasını beklemelisiniz. Satış müdürünüz satıcılar arasında ayrım
yapmamalıdır. Her satıcıya aynı mesafede olmalıdır. Ekibindeki bazı kişilerle
iyi anlaşıp, bazılarıyla didişmemelidir. Hiçbir satıcıya mobbing (yıldırma)
uygulayamayacağını bilmelidir. Ekibindeki satıcılara adil hedef dağılımı
yapmalıdır. Başarılı satıcıları övmeli, başarısız olanları geliştirmeye
çalışmalı, kötü satıcıları ise ekipten uzaklaştırmalıdır. Satıcılarıyla düzenli
toplantı yapmalı, onlardan beklentilerini net dile getirmelidir.
·
Satış müdüründen performans takip raporları
istemelisiniz. Bu raporlar tahsilata, sevkiyata, siparişlere ve ziyaretlere
dair olmalıdır. Ayrıca verilen hedeflere dair de raporları size periyodik
olarak sunmalıdır. Tabi bazı raporları satış ekibiyle de paylaşmalıdır ki, ekip
beklentileri bilsin.
·
Satış müdüründen analizler istemelisiniz.
Sektöre, bayilere, rekabete, rakiplere, nihai tüketicilere dair bu analizler
pazarlamaya ışık tutacak nitelikte olmalıdır. Ayrıca satıcılara, depo ve
lojistiğe, ürünlere ve pazarlamaya dair de analizler istemelisiniz ki, satışın
gözünden firmada iyileştirmeler yapabilin.
·
Satıcılara uygulanan prim sistemini satış
müdürünün takip etmesini istemelisiniz. Hangi satıcının hangi performans
kriterinden ne kadarlık prim alacağını satış müdürü hesaplamalıdır. Bu
hesaplamayı yapabilmesi için satış müdürü satıcıları, siparişleri,
sevkiyatları, tahsilatları ve ziyaretleri çok iyi takip etmelidir.
·
Satış müdüründen depoyu ve üretimi iyi takip
etmesini istemelisiniz. Piyasanın ve bayilerinizin hangi ürünlere ilgi
gösterdiğini en iyi satış müdürünüz bilecektir. Stoklara hakim bir satış
müdürü, depoda hangi ürünlerin azalmakta hangilerinin azalmamakta olduğunu iyi
görecektir. Dolayısıyla üretime hangi ürünleri üretmeleri gerektiğini
söyleyeceği gibi, satıcılarına da stoklardaki ürünleri satmaları için
yönlendirme yapabilecektir.
·
Satış müdüründen, pazarlamanın belirlediği
politikalara uymasını istemelisiniz. Toptan ve perakende fiyatları içeren listeyi,
ticaret ilkelerini (vade, iskonto, bayi primi, , ödeme koşulları…vb), tanıtım
materyallerini (ilan, broşür, POP malzemeleri…vb), tutundurma taktiklerini
(promosyon, kampanya…vb) pazarlama hazırlar, satış da bu silahları kuşanarak
sahaya çıkar. Pazarlamadan şikayet etmeden, satış savaşını vermelidir. Satış
müdürü, satıcıların pazarlamaya dair itirazlarını göğüslemeli ve satıcıları
satmaya odaklamalıdır. Elbette satış müdürü satıcılarından ve piyasadan aldığı
geri dönüşleri pazarlamaya iletecektir. Pazarlama da bu bilgiler ışığında
strateji ve taktiklerini geliştirecektir.
Yukarıdaki beklentileri satış müdürü adayına işe girmeden
önce anlatır ve istihdamdan sonra da tekrarlarsanız, satış müdürü kendisinden
ne beklendiğini iyi bilecek, ekibini ve bayileri buna göre yönetecektir.
Satış müdürü, sizin beklentilerinize göre, firmanın
ürünlerini (ki bunlar depoda veya üretimde veya yolda olabilir) piyasadaki
satış noktalarının (bayilerin) raflarına çıkarmak için plan, proje
ve taktikler üretecektir.
Beklentilerinizi satış müdürüne açık ve net olarak
anlattıktan ve anlaşıldığınız kesinleştikten sonra satış müdürünün plan, proje
ve taktiğine dair uygulamalara sakın karışmayın. Satış müdürünü ve satışları
raporlar üzerinden takip edin. Hedefler tuttuğu sürece satış müdürüne müdahale
etmeyin.
Eğer siz beklentilerinizi açık ve net bir şekilde ifade
etmezseniz, sürekli satış müdürünün işlerine müdahale etmek zorunda kalırsınız.
Böyle bir durumda da satış müdürü paralize olacak, ıvır zıvır işlerle
uğraşmaktan hedefleri yakalayamayacaktır.
Bir patron olarak lider tavır sergilemeli ve
yöneticilerinizi de yönetmelisiniz. Liderler yöneticilerine hedef verir,
beklentilerini belirtir ve onları sonuçlara göre değerlendirir.
Şimdi bir öz eleştiri yapın lütfen. Beklentilerinizi açık
ve net ifade etseydiniz eski satış müdürleriniz başarılı olurdu değil mi?
Unutmayın her at sahibine göre kişner. Bir pozisyonun
müdürü sık sık değişiyorsa kötü olanlar sadece onlar olamaz.
Web sitem: www.muratsaylan.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder