Reklamcılığın en önemli pozisyonu Müşteri Temsilciliğidir.
Müşteri Temsilcisi, bir ajansın motivasyonunda, başarısında ve karlılığında çok
önemli rol oynar.
Müşteri Temsilcisi;
- Müşteri
karşısında ajansı, ajans karşısında müşteriyi temsil eden kişidir. Temsil yeteneği güçlü olmalıdır.
- Müşteriyi
ve ajansı yönlendiren, takımları çalıştıran kişidir. Sözü dinlenir
olmalıdır.
- Reklamveren
ve Reklamajansı arasındaki reklamcılık ilişkisini ve işini yürüten
kişidir. Proaktif olmalıdır.
Bir ajansın temel gelir kaynağı reklamverenlerdir. Ajansın
veli nimetleriyle ilişkileri yürüten de Müşteri Temsilcileridir. Bu önemli
görevi Müşteri Temsilcilerine devreden ajans patronları aşağıdaki niyelikere
sahip Müşteri Temsilcileri’ni sever;
- Üniversiteli, kültürlü,
İngilizce bilen, prezantabl, proaktif,
- İşe zamanında gelen,
- Dikkatli, hızlı, güler
yüzlü, sabırlı,
- Toplantı notu ve rapor
hazırlamasını bilen,
- Reklamveren ile ahenkle
dans eden ve yönlendirebilen,
- Kreatif ile iyi geçinen ve
onları yönlendirebilen,
- Müşteriden brif almayı,
stratejiye debrif vermeyi, kreatife yaratıcı brif vermeyi becerebilen,
- İşleri doğru yapan, doğru
işler de yapan, (New Business gibi…)
- Kendine güvenen,
- Reklamveren için yeni
projeler geliştiren ve hayata geçiren,
- Tedarikçi databankı ve
ilişkileri iyi,
- Para kazandıran,
- Sorunları yansıtmadan ya
da probleme dönüştürmeden çözebilen,
ABD orijinli eski bir kitap Müşteri Temsilcisi’ni “İnsanları etkisi altına alabilen, içten bir
gülüşü ve şef garsonla anlaşabilme yeteneği olan kişidir” diye tanımlıyor.
Belki de bu tanımdan etkilenen (!) ajanslarımız uzun yıllar “düzgün fizikli ve cilveli” Müşteri
Temsilcileri barındırdılar. Bu tip müşteri temsilcilerinin büyük çoğunluğu da
reklamcılıktan ve pazarlamadan bihaberdiler.
Ne mutlu ki, günümüzde prezantabl olduğu kadar, pazarlama
zekasına da sahip Müşteri Temsilcileri popüler.
Böyle de olmak zorunda. Çünkü reklam ajansları öncelikle
müşterilerinin pazarlama problemlerini çözen partnerlerdir. İletişim ve reklam
hizmetleri sunmak için bir pazarlama ihtiyacını tespit etmek gerekir. Burada da
en önemli görev Müşteri Temsilcisi’ne düşer. Reklamvereni ve markasını iyi
analiz etmek, müşterinin ihtiyaçlarını hemen algılamak, pazarlama önerileri
getirmek ve müşterinin dilinden anlamak için Pazarlama Zekası şarttır.
Pazarlama Zeka’sı sadece reklamverene gösterilecek bir zeka
da değildir. Ajans patronlarına, stratejik planlamacılara, yaratıcı ekibe ve
medya planlamacılara da gösterilmelidir. Pazarlamadan anlayan bir Müşteri
Temsilcisi ajans içindeki birimlere daha doğru brif verecek ve onlardan daha
iyi verim alacaktır.
Müşteri Temsilcisi’nin temel görevleri;
- Reklamverenin profilini
belirlemek
- Reklamveren ile iletişime
geçmek
- Reklamvereni dinlemek ve
anlamak
- Reklamverene pazarlama ve
iletişim önerileri sunmak
- Reklamverenin talep ettiği
ürün ve hizmeti tedarik etmek
- Ajans içi üreticilerden
- Ajans dışı üreticilerden
- Reklamverene fatura kesmek
- Reklamverenden geribildirim
almak
- Reklamverenin şikayetlerini
gidermek
- Reklamverenin memnuniyetini
yükseltmek
- Sorumlu olduğu reklamverenlerin
sürekliliğini sağlamak
- Sorumlu olduğu reklamverenlerin
talep sıklığını ve büyüklüğünü artırmak
- Potansiyel reklamverenlere
ulaşmak
Bu görevleri yürüten Müşteri Temsilcisinin kendisini sürekli
geliştirmesi gerekir.
Marketing Türkiye’nin kurucusu rahmetli Atilla Öğüd’ün bir
konferansta söylediği şu sözünü hiç unutmam; “Beyinler veri bombardımanı
altında, mesaj kirliliği insanları git gide daha da duyarsızlaştırıyor.
İnsanların dikkatini çekmek, algı eşiklerinden bilgi boşaltmak ve zihinlerinde
yer edinmek her geçen gün daha da zorlaşıyor. Daha kötüsü, tüketiciyi ikna
etmeye çalışan bizlerin de kafası karışık. Sektörümüzün ürettiği
bilgilere/verilere ya yetişemiyoruz ya da erişemiyoruz. Ama sızlanmanın faydası
yok, gelişmeleri takip edeceğiz, yeni fikirler geliştireceğiz ve sorumlu
olduğumuz markaları yıldızlaştırmaya devam edeceğiz”
Evet. Müşteri Temsilcileri işlerinin yoğunluğundan veya
bilginin çokluğundan şikayet etmemelidirler. Reklamcılığı gelip-geçici bir iş
olarak görmüyorlarsa, güzelliklerini geliştirmenin yanında pazarlama zekalarını
da geliştirmelidirler.
Üretilecek iş için birçok paydaşla temasa geçen Müşteri
Temsilcisi’nin ilişki ve iletişim yeteneği de çok önemlidir. Bireysel iletişim
becerileri iyi olmayan bir Müşteri Temsilcisi’nin güzelliği de, pazarlama
zekası da işe yaramaz.
Bireysel iletişim becerilerini artırmak için temel şart
“işinizi sevmek”tir. Yani reklamcılığı sevmek, reklamverenleri sevmek ve iş
arkadaşlarını sevmektir. İşine aşkla bağlı olanların iletişim becerilerinin
daha gelişmiş olduğunu görüyoruz.
İletişimin parçaları kelimeler, ses ve beden dilidir.
Uzmanlara göre iletişimde kelimeler %10, ses %30, beden dili %60 önem
taşımaktadır. Yani dünyanın en mantıklı cümlelerini de kursanız sesinizi ve
bedeninizi doğru kullanmıyorsanız karşı taraf üzerinde olumlu bir izlenim
bırakamazsınız. Sesinizi ve bedeninizi doğru kullanmanın birinci şartı da
“işinizi sevmek”tir. İşini seven bir Müşteri Temsilcisi, kendine güvenini,
samimiyetini ve uzmanlığını sesine ve bedenine de aktarabilecektir.
İşinizi sevmiyorsanız derhal Müşteri Temsilciliğini bırakın.
Bu durumda ajansınıza, müşterinize ve kendinize kaybettirdikleriniz,
kazandırdıklarınızın bin katıdır.
Son zamanlarda bazı ajanslar Müşteri Temsilcisi titri yerine
Marka Temsilcisi demeyi yeğliyorlar. Ben buna katılıyorum. Çünkü bu görevi
üstlenen arkadaşlar, ajans içinde müşteriyi temsil ederken, müşteride de ajansı
temsil ediyorlar. (Ajans Temsilcisi titrinin bile Müşteri Temsilcisi titrinden
daha doğru olduğunu düşünüyorum.) En doğrusu bu arkadaşların markayı temsil
etmeleridir. Yani Marka Temsilcisi olarak anılmaları gerekir. Reklamverene de
reklam ajansına da markanın ihtiyaçlarını savunmaları ve anlatmaları gerekir. Reklamverenler, marka temsilcilerini bazı
pazarlama toplantılarına rutin olarak çağırmalıdırlar. Reklam ajansındaki beyin
fırtınası toplantılarına marka yöneticileri de katılmalıdır. Marka yöneticileri
stratejik planlamacıya gerek kalmayacak donanımlı olmalı ve sorumlu olduğu
marka için iletişim stratejileri üretebilmelidir.
Web sitem: www.muratsaylan.com
Web sitem: www.muratsaylan.com