Markalar hayatımızda ve zihnimizde önemli bir yer
kaplıyor. Sadece adları, logoları ve renkleri değil sloganları da hafızlarımıza
yer etmiş durumda. Başarılı bir slogan markayı hafızamıza kolay yerleştirmemizi
ve daha sonra da kolay hatırlamamızı sağlıyor.
Markalar dünyasında “slogan” terimini logo ile birlikte
kullanılan öz mesaj olarak tarif edebiliriz. Sloganı ilanlardaki başlıkla veya
reklam filmindeki fiyakalı sözlerle karıştırmayın lütfen. Slogan; uzun yıllar
logoyla birlikte kullanılan özlü sözdür. Slogan marka kimliğinin bir parçasıdır
ve ambalajlarda, hatta tabelalarda dahi logoyla birlikte kullanılır.
Reklamlarda kullanılan başlık veya söylemler ise kampanya ömrüyle sınırlıdır.
Reklamveren olsun olmasın her markanın sloganı olmalıdır
ve vardır da. Başarılı bir slogan, markanın hedef kitle tarafından kolay algılanmasına
ve kolay anlatılmasına yardımcı olur. Akılda kalıcı sloganlar genelde
kafiyelidir, esprilidir, vurucudur veya iddialıdır.
Aşağıda bulunan unutulmaz sloganları okuduğunuzda
başarılı sloganların ortak yönlerini eminim daha kolay kavrayacaksınız.
·
Abbate:
Bir gömlek üstün.
·
ABC:
Farkı fiyatı.
·
Adidas: Impossible is nothing.
·
Akbank:
Güveninizin eseri.
·
Aras
Kargo: Önem taşır.
·
Arow:
Tek benzeri öteki teki.
·
Atlas: Her zaman keşfetmek için bak.
·
Banvit:
Lezzet güneşi.
·
Beko:
Bir dünya markası.
·
BİM:
Toptan fiyatına perakende satış.
·
BMW: The Ultimate Driving Machine.
·
Bosh:
Yaşam için teknoloji.
·
Braun:
Fark yaratan tasarım.
·
Burger
King: Farkı tadında. Alevde ızgara.
·
Castrol:
Castrol'le motorlar daima 0 km.
·
Coca Cola:
Hayatın tadı.
·
Colgate:
Dünyanın 1 numaralı diş macunu.
·
Çukurova
İş Makineleri: Türkiye'nin iş gücü.
·
E.C.A.:
Yıllarca beraber.
·
Efes
Pilsen: Bir bu kapağın altındadır.
·
Eti Cici
Bebe: Sevgi kadar yararlı.
·
Fanta:
Aramızda.
·
Fatih
koleji: Türkiye için Dünya ile yarışıyor.
·
Fuji Film:
Hayat kadar gerçek.
·
Garanti
Bankası: Başka bir arzunuz?
·
Goodyear:
Yuvana ulaştırır.
·
Hayat:
Su hayattır.
·
HSBC: Dünyanın yerel bankası.
·
Intel: Intel inside.
·
İGDAŞ:
Gökyüzüyle arkadaş.
·
İpek:
Şampuanınıza servet ödemeyin.
·
İş
Bankası: Türkiye'nin Bankası.
·
Kalebodur:
Seramik budur.
·
Kodak:
Gülümseyin Kodak'la.
·
L’Oreal:
Çünkü ben buna değerim.
·
Lipton:
İyi fikir.
·
Mavi
Jeans: Çok oluyoruz.
·
Milliyet:
Basında güven.
·
Nokia: Connecting people.
·
Omo:
Kirlenmek güzeldir.
·
Pepsi:
Daha fazlasını iste.
·
Philips:
Birlikte hep daha iyiye.
·
Pinar:
Yasam pınarım.
·
Pirelli:
Kontrolsüz güç, güç değildir.
·
Polisan:
Gülen boya.
·
Rejoise:
Yıka ve çık.
·
Renault:
Otomobiller yaratır.
·
Slazenger:
Kışkırtır.
·
Solo:
Hem yumuşak, hem hesaplı.
·
Süperonline:
Türkiye'de internet eşittir Superonline.
·
Tamek: Tamekse koy sepete.
·
Tat:
Gerçek tatlar korumamız altında.
·
Tatilya:
Eğlence cumhuriyeti.
·
Tefal:
Sen her şeyi düşünürsün.
·
Tema
Vakfı: Türkiye çöl olmasın.
·
Tokai:
Çakar çakmaz çakan çakmak.
·
Toy's r
Us: Hep ucuz, en ucuz.
·
Twigy:
Bu terlik tam benlik.
·
Ülker Taç
Kraker: Atıştırın, açlığınızı yatıştırın.
·
Ülker
Teremyağ: Tereyağın lezzet ikizi.
·
YKB:
Hizmette sınır yoktur.
Yukarıdaki unutulmaz sloganları analiz ettiğimizde ürünün/markanın
konumlandırmasını, felsefesini, vizyonunu, farklılığını, temel satış vaadini, özel
faydasını veya inovatif fonksiyonunu ifade ettiklerini görürüz. Bazıları da
tüketicide yaratmak istedikleri duyguya oynarlar (Adidas gibi).
Peki siz markanız için nasıl etkili ve uzun yıllar
kullanabileceğiniz bir slogan bulacaksınız?
Slogan bulmak için yola çıkıyorsanız, öncelikle
bulacağınız sloganı en az 10 yıl kullanmanız gerektiğini kabul ederek brifinizi
oluşturmalısınız. Sık sık slogan değiştirmek doğru olmayacaktır. İnsanların
zihninden pay alabilmek için sloganınızı uzun yıllar tekrarlamalısınız.
Arçelik 5 yıllık periyotta (her ajans değiştirdiğinde)
sloganını değiştirmişti. Sırasıyla “Yaşam kalitesi için çalışır”, “Hayata”,
“Arçelik demek yenilik demek”. Kuşkusuz ki bu sloganları öneren ajansların
güçlü argümanları vardı. Ama Arçelik’in konumlandırması oturmadığı için marka
sürekli slogan değiştiriyordu ve bu da reklam yatırımlarının bir kısmını çöpe
atıyordu. 2002 yılındaki yeni konumlandırma tanımlarıyla birlikte logolarını ve
sloganlarını değiştirdiler. Bir de maskot edindiler. Hala aynı konumlandırmayı
ve sloganı (Arçelik demek yenilik demek) kullanıyorlar. Kullanmaya da devam
edecekler gibi görünüyor. Doğrusu da bu.
Uzun yıllar kullanacağınız bir slogan istediğinizi reklam
ajansınıza söylemiş olabilirsiniz ama siz de boş durmayın ve sloganlar üretin.
·
Önce rakiplerinizin konumlandırmalarını ve
sloganlarını tespit etmelisiniz. Markanızın konumlandırmasını, vizyonunu ortaya
koymalısınız. Bu bilgiler nasıl sloganlar üretmeniz veya üretmemeniz gerektiği
konusunda size iyi fikir verecektir.
·
Şimdi slogan üretmeye başlayabilirsiniz. Kısa ve
etkili bir cümle bulmak öyle kolay olmayacaktır. Kelimelerle dans etmelisiniz. Açın
bir Word dokümanı ve başlayın yazmaya.
o Markanızın
adıyla veya kendi içinde kafiyeli olmasına özen göstermelisiniz. Ör: Dankek: Kek dünyasında tek. Capri Sun: Önce hüplet, sonra gümlet.
o Yaptığınız
işe göndermede bulunmak işe yarayacaktır. Ör: Ajans Press: Medyadaki gözünüz. Türk Telekom: Büyüyen Türkiye'nin habercisi.
o Markanızın
temel mesajı olacak sloganınız kısa, sade ve anlaşılır olmalıdır. Kolay da
söylenebilmelidir. Ör: Profilo:
Dayanıklı ev aletleri. ACE: Lekelere
düşman, çamaşıra dost.
o Öğüt
verecek konumda bir marka olduğunuzu gösterebilirsiniz. Ör: Apple: Think different. Nike: Just do it. Johnnie Walker: Keep walking.
·
Epey slogan ürettiğinize göre hemen
değerlendirmeye geçmeyin. Üzerine bir uyku çektikten sonra değerlendirme yapmak
en doğrusudur. En beğendiğiniz sloganların ne ifade ettiklerini yazıya dökün.
Konumlandırmanızla uyuşanları seçmeye özen gösterin. Ürettiğiniz sloganlardan
emin değilseniz, ajansınızdan gelecek önerileri bekleyin.
·
Slogan deyip geçmeyin, en az logo kadar, hatta
bazen logodan dahi önemli olduğunu unutmayın. Birçok insan sloganı hatırlar
markayı hatırlamaz. Ör: Caporal Alpina
Max: Filli boya.
Markanızın hak ettiği sloganı bulmanız dileğiyle…
Web sitem: www.muratsaylan.com