İnsanlık tarihinin en önemli buluşlarından biri olarak gördüğüm
internet, bilgiyi, kültürü ve ticareti (olumlu anlamda) çok derin etkilediğini
düşünüyorum. Belki bugün internet bundan 3-4 yıl öncesi kadar şaşalı karşılanmıyor,
hayatımıza katkıları abartılmıyor, ama kullanıcıları her geçen gün artıyor. Etkinliği
artıyor. E-ticaret hacmi de katlanarak büyüyor. Araştırmacılar yakın bir
gelecekte insanların internet karşısında, televizyondan daha fazla vakit
geçireceklerini gösteriyor. Zaten sosyologların “screenager” dediği, yeniliği
ve pratikliği seven bir nesilin geliyor olması da internetin yıldızının ne
kadar parlayacağının da bir göstergesi.
İnternete dev yatırımlar yapan şirketlerin bekledikleri
geridönüşü alamadıkları bir gerçek. Bu internetin “kof” çıkmasından değil,
gerçekçi projeksiyonlar yapması için işin başına getirilen yöneticilerin “kof”
çıkmasından kaynaklanıyor.
Günümüzde çok önemli bir iletişim aracı haline gelen İnternet,
tüketicilerin ve iş dünyasının alışkanlıklarını hızla değiştirmeye devam
ediyor. “e-Business” kavramının içi her geçen gün daha çok doluyor. İnternetten
alışveriş şimdilik yeterli olmasa da artıyor. Modern tüketici internetten de
ulaşabildiği şirketleri tercih ediyor. Yakın gelecekte internette varlığı
olmayan şirketlerin güven ve itibar kaybettiklerini gözlemleyeceğiz.
Kurumsallaşmak isteyen her şirket internette kendine yer
edinmeli. Müşterilerine kurumu ve markası hakkında her türlü bilgiyi buradan
vermelidir. Yapılanması uygunsa sitesinden e-ticaret te yapmalıdır. İnternette
sitesi olan bir marka hem halkla ilişkilerini kuvvetlendirecek hem de
satışlarını artıracaktır. İnternet sayesinde ilgili kitleye ulaşma ve onlara tanıtım
yapma maliyetleri de azalmaktadır.
İnternet’in en büyük avantajı; yakalanması zorlaşan
spesifik hedef kitlelere ulaşılmasını mümkün kılmasıdır. İnteraktif ve anında
ölçülebilir olması ayrı bir artı değeridir. Başka bir avantajı da geleneksel
mecralara göre maliyetinin düşük olması. İnternet’te müşterinin ihtiyaçlarını
açığa çıkararak satışları artırmaya yönelik veri tabanı oluşturmak daha kolay
ve daha “cost-effective”.
Biz pazarlama iletişimciler açısından da, internet “yeni
medya”. Öngöremediğimiz fırsatlar okyanusu. Benner alanlarıyla Reklam’a,
kurumsal siteleriyle PR’a, alışveriş siteleriyle Satışa, e-mail trafiğiyle
doğrudan pazarlamaya, üyelikleriyle CRM’e ve daha saymakla bitmeyecek
özelliğiyle Pazarlama’ya inanılmaz hizmet eden bir kanal.
İnternet, doğrudan pazarlamanın da önemli bir mecrası
olma yönünde ilerliyor. Doğrudan pazarlama yöntemlerinden biri olan, her bir
tüketicinin belirli ihtiyaç ve istekleri üzerine yoğunlaşmak üzere tasarlanmış bir müşteri
ilişkileri modelleşmesi olarak da tanımlanan ilişkisel pazarlamanın en önemli
ve verimli uygulaması internette Amazon.com tarafından başarıyla uygulanmakta
ve satışlarını önemli oranlarda artırmaktadır. Amazon.com’un yaptığı;
kendisinden bir kere alışveriş yapanı veri tabanı yazılımıyla tanımak,
satınalma davranışlarıyla ilgili analizlerden sonra müşterinin profilini
çıkararak ilgi duyduğu kitapları müşterisi istemeden dahi bilgisine sunmaktır.
Doğan grubunun interneti kullanış şekli yeni dönemin
örnek stratejilerinden biri olabilir. Grubun bütün internet yapılarını Doğan
Online çatısı altında toplaması. Sitelerini hizmetlerine ve segmentasyonlara
göre farklılaştırması, ortak kaynak ve veri tabanı kullanımı, operasyonel
süreçleri iyileştirmesi ve güçlü içeriğiyle İnternetin nasıl etkili
kullanılabileceği konusunda iyi bir örnek teşkil ediyorlar.
İnterneti en etkili (pazarlama, tanıtım ve satış alanı
olarak) kullananlar ise bankacılar. “Banka şubelerini hiç sevmeyen”
bankacılarımız, şu anda bile internetteki şubelerine iş yüklerinin %30’unu
yıkmış durumdalar. Bankacılık işlemlerinin internetten yapılması maliyetleri de
oldukça düşürüyor. Bankacılar 10 yıl sonra bankacılığın %90’ının internet
üzerinde yapılacağını öngörüyor ve buna göre yapılanıyorlar.
Henüz bizde çok kabul görmese de, 10 yıl sonra perakende
alışverişin önemli bir yüzdesinin de (%60 gibi) internet üzerinden
gerçekleşeceği tahmin ediliyor.
Pazarlamacıların ve tanıtımcıların, internet üzerine daha
çok kafa patlatmaları gerekiyor. Bu kanalın iyi değerlendirilmesi durumunda
şirketlerin çok daha fazla müşteri çekeceğine ve karlılıklarını artıracağına inanıyorum.
Web sitem: www.muratsaylan.com